Participeren is de redding van SXSW

Voor SXSW zelfs was begonnen leek het al of mensen als vroegen: ‘Wanneer is het voorbij?’ Hebben het alleen maar groter wordende publiek en de alom aanwezigheid van merken het festival overschaduwd?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de keynote &;Show your work&; besloot Austin Kleon  deze vraag direct aan te pakken. En toevalligerwijs was het natuurlijk niet verkeerd dat het een perfect bruggetje vormde naar de hoofdthema’s uit zijn aankomende boek.

Zoals Austin het ziet, is SXSW momenteel een monsterfilm, waarin iedereen zich schuilhoudt in een huis op het platteland, en waar buiten het kwaad rondcirkelt. Het kwaad is in dit geval een groep vampieren – die al je energie, creativiteit en het zogenaamde Human Spam willen opdrinken. De schepsels die niks anders van je verwachten dat je naar hun pitch luistert en bijdraagt, maar er niks voor terug geven.

Dus, is er een oplossing? Kan SXSW gered worden?

Nou, wat we blijkbaar moeten doen is ons meer als mensen gedragen. Dit betekend dat we een eind moeten maken aan het idee dat genialiteit ontstaat in kluizenaarschap, maar dat we de Scenius moeten omarmen.

De Scenius (een term ontwikkeld door) gaat over het omarmen van ideeën van anderen en het delen van werk – niet alleen het eindproduct, maar het proces. Het betekent dat we van elkaar leren, dat we leren door les te geven en het betekent dus niet het hamsteren van je ideeën. Het gaat om ze naar buiten te brengen om gelijkgestemden te ontmoeten. Vooral betekent dit participeren, niet alleen andermans idee uitzuigen of je eigen idee doordrukken, maar luisteren, vragen stellen en geloven dat alles wat je erin stopt er uiteindelijk ook weer uitkomt.

In Nederland zien we dit gedachtengoed soms al aan het werk. Denk aan in de Pijp, waar geen prijskaart is, maar waar klanten zelf mogen bepalen wat ze betalen. Maar ook , de door Guido van Rossum ontwikkelde open source programmeertaal, dat gestoeld is op bijdragen van de ‘crowd’.

Maar bijvoorbeeld ook de digitale kinderboeken , die zijn ontwikkeld voor de connected ledlamp hue van Philips. Deze ipad-boeken communiceren met de hue lamp waardoor de (kinder)kamer van kleur verandert als het verhaal dat voorschrijft. Een extensie die alleen maar ontstaan is doordat Philips het platform voor de hue lamp heeft opengegooid. En een product dat de toegevoegde waarde van deze connectedlamp als geen ander kan uitlichten.

Dus, het lijkt erop date er hoop is voor SXSW. We moeten vooral een beetje meer luisteren naar Brian Eno.

Door Tim Clarke, Creative Director, en Saskia Baaij Verhoeven, Communications Manager, iris.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie