Met sportsponsoring door voedingsmiddelenmerken worden vaak energierijke maar voedingsarme producten gepromoot. Ook al wordt met dergelijke sponsoring niet specifiek getarget op de jeugd, toch heeft het invloed op de percepties en voorkeuren van die doelgroep. Daar komt bij dat de impliciete goedkeuring van ongezonde producten door professionele sporters een gemengde boodschap afgeeft: ook al belichamen zij fysieke activiteiten, tegelijkertijd moedigen zij de consumptie van ongezonde producten aan, die kunnen leiden tot negatieve effecten op de gezondheid. Dat is de uitkomst van het onderzoek ‘Marketing Food and Beverages to Youth Through Sports’, gepubliceerd door Marie A.Bragg Ph.D en anderen in Journal of Adolescent Health.
- McDonald - Olympics (onder druk van de publieke opinie kondigde McDonald's onlangs aan te stoppen met het sponsoren van het IOC
- Pepsi - National Football League
- Taco Bell - Major League Baseball
- Coca-Cola - National Basketball Association
- Reese’s Candy - National Collegiate Athletics Association
M&M's
De onderzoekers stellen vast dat de marketing van voedingsmiddelen een belangrijke aanjager is van obesitas, maar dat ondanks dat, sportsponsoring een algemene praktijk is waar in de VS miljoenen dollars in omgaan. Onderzoek laat zien ongezonde producten die worden geassocieerd met sport (genoemd wordt het verbond tussen M&M’s en het logo van National Association for Stock Car Auto Racing), tot positieve gevoelens van opwinding en een positief zelfbeeld leiden onder zowel volwassen als kinderen. In de tussentijd zijn ondanks de belofte tot zelfregulering, de voedingswaarden van dergelijke producten niet verbeterd.
De onderzoekers vinden dat meer atleten en sportorganisaties zouden moeten stoppen met het promoten van ongezonde voedingsmiddelen en – dranken. Meer hier.