We hebben al een tijdje niets van ze vernomen, maar vorige week deed het biermerk Olm weer van zich spreken. Het Groningse biermerk dat in 2003 werd gelanceerd als goedkoop alternatief voor het bier van de grote brouwers Heineken, InBev, Grolsch en Bavaria is nu van plan om via de supermarkt de aanval te openen op de gevestigde orde.
Op dit moment is Olm alleen nog maar in een honderdtal cafés te verkrijgen. Ruim een jaar terug dacht Olm er niet aan om via de supermarkt het bier aan de man te brengen, maar daar is nu verandering in gekomen. Directeur en voormalig Heineken-man Mark Schneider zei in november 2005 in de Marketingtribune: 'De marketingkosten zijn onbetaalbaar en je wordt onder de prijs verkocht'.
Maar daar is verandering ingekomen, want volgens Schneider is de situatie inmiddels omgekeerd. In het FD van woensdag 17 januari zegt hij: "Verschillende supermarktketens hebben zich zelf bij mij gemeld. We zijn serieus in gesprek. Ze hebben natuurlijk te maken met vier redelijk sterke bierpartijen en ze vinden het kennelijk wel leuk als er eindelijk weer een nieuw bier bijkomt." Met welke partijen Schneider aan tafel zit, wil hij niet prijsgeven. Daarnaast zijn ze ook in gesprek met een thuistapfabrikant.
In hetzelfde interview zegt Schneider dat Olm niet gezien mag worden als prijsvechter. Het imago dat het goedkoop bier is wordt al minder, mede door een chiquer logo en chiq glaswerk. "Voor de kleine cafés zijn we inderdaad goedkoper, maar door de volumekorting van de grote merken is Olm in de kroeg net zo duur als andere merken. Ook in de winkels zal Olm niet veel goedkoper zijn."
Olm bier in een fles is dus iets nieuws, net als de manier van verpakken. Want Olm zal niet in de traditionele kratten te verkrijgen zijn, maar als sixpack of een doos van 24 flessen. Het krattensysteem is duur en kost supermarkten veel geld. Dit is een mooie en goedkope oplossing.
Hoe Olm bier zich tussen de grote merken gaat positioneren willen ze nog niet bekend maken, maar zeker niet als goedkoop Brouwmeesterbiertje. Wel wordt gezegd dat het heel aantrekkelijk is voor vrouwen, want het is minder bitter. Daarnaast geeft geen enkel biermerk de groep de aandacht die ze verdienen, vrouwen kunnen tenslotte ook bier drinken.
Olm wil zich niet positioneren als goedkoop biertje. Ze gokken op veel free publicity en de keuze van de consument, waardoor er een beperkt budget aan adverteren besteed hoeft te worden. Nou, dat is bij deze al gelukt.
Maar wie heeft het al eens geprobeerd en wat vonden jullie ervan?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!