Gek word je ervan. Dan stuit je er op een viertal half ontblote tuinmannen die potjes Cetabever promoten. Dan mogen voorbijgangers in een biechtstoel hun misstappen ophoesten aan een BN'er, bedoeld om de digitale TV-zender FOXlife onder de aandacht te brengen. Dan staan er 500 windmolentjes die Eneco dienen te positioneren als het windenergiebedrijf van ons land. En je zult zien, morgen en overmorgen en volgende week valt er weer wat anders te promoten op het Leidseplein of Museumplein in Amsterdam. Zoals afgelopen week dus een potje piemelvoetbal.
Voorbijgangers zullen wellicht geen idee hebben gehad wat er precies gebeurde. Ik ook niet, totdat iemand tegen me zei dat in de film All Stars 2 de hoofdrolspelers –een voetbalteam op leeftijd- een tijdje op een naturistencamping verkeren. Maar om dat te weten, moet je de film al hebben gezien dan wel erover gelezen. En je wilt toch juist die DVD verkopen aan mensen die de film niet kennen.
Daarbij: waarom altijd op die twee pleinen?
Omdat er veel mensen komen, denk ik, een ander excuus kan ik tenminste niet verzinnen. Want veel merken en bedrijven denken bij het uitdokteren van dergelijke veelal ludiek bedoelde acties vooral in kwantitatieve, niet in kwalitatieve aantallen. Van doelgroepen of relevantie hebben ze niet gehoord, nee, het gaat louter om aandacht trekken. Om dat leuke plaatje. En geloof het of niet: kranten en showbizzzenders zijn soms nog genegen dat in hun kolommen op te nemen ook. Want leuke plaatjes zijn lekker makkelijk. Vooral als erop een BN'er of soapie staat.
Dus is de opdrachtgever blij, want hoera, hij staat met zijn actie in de Metro of een andere weggeefkrant. En hoi hoi, slingers in de receptie: we staan in de societykolommen van de online editie van De Telegraaf. Of die titels nou door de mogelijke doelgroep worden gelezen of niet, ben je mal, dat maakt niet uit.
Natuurlijk, reuze knap gedaan door die prbureaus, chapeau. Wie ben ik om erover te schamperen en te jeremiëren. Maar met guerrilla en strategisch geïntegreerde communicatie heeft het allemaal niks te maken. Met one offs, korte termijn dingetjes en zomaar een persplaatje veel meer. Zoals het AD online kopte: ‘Potje voetbal van All Stars heeft niets om het lijf.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!