India timmert aardig aan de weg: vorige week kondigde industrie- en software-conglomeraat Tata de auto voor de Indiase massa's aan, en binnenkort mogen we van telefoniegigant Reliance Communications de Deux Chevaux onder de smartphones verwachten. Reliance blijkt bezig met een moderne telefoon inclusief internetfunctionaliteit die de consument niet meer dan 480 Rupees gaat kosten, ongeveer het luttele bedrag van 8 Euro's. En da's voordat de subsidie er vanaf gaat.
Het is interessant te zien dat in India de marketingrevolutie op een compleet andere manier gestalte krijgt dan in China, dat India de afgelopen decennia daarin is voorgegaan.
China heeft eerst de economie de vrije loop gelaten, waardoor geleidelijk aan grote delen van de bevolking genoeg geld verdienden om zich duurzame consumentengoederen te kunnen permitteren. Die durables zijn in China weliswaar een tikje goedkoper dan bij ons, maar er moet nog steeds behoorlijk voor worden gelapt, waardoor ze aan een, weliswaar groeiende, minderheid voorbehouden blijven.
India is van nature democratischer, en naar nu blijkt niet alleen qua politiek systeem. Het overgrote merendeel van de Indiase bevolking is nog lang niet aan een auto toe als die ettelijke duizenden Euro's moet kosten. Dus wordt alles op alles gezet om het voor minder dan de helft te doen. 'Als de mensen niet op de prijzen af komen, dan brengen we de prijzen dichterbij de mensen' zie je ze denken, daar in India.
Nu alleen nog hopen dat ze die volkstelefoon niet ook al Nano gaan noemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!