Trends in advertising zijn er bijna niet meer. De toonaangevende art directors en reclamemensen die in staat waren richting te geven aan het vak, stylistisch dan wel inhoudelijk, hebben voorgrond voor achtergrond verwisseld. Iedereen doet z'n eigen 'ding' en bovendien gaan de ontwikkelingen te snel om een bepaalde stijl de tijd te gunnen boven te komen drijven. Maar nu is er toch iets dat bezig is een volwassen trend te worden. En het goede nieuws voor adverteerders: het is zo simpel dat ze het zelfs heel prima zelf kunnen bedenken. Laat Het Nieuwe Communiceren maar komen.
Jaren geleden was er rond de uitreiking van de ADCN Lampen altijd wel die vraag van journalisten aan creatieven: “”En, is er nog sprake van een trend in de reclame dit jaar?”
Altijd goed voor een belrondje en een dubbele pagina Adformatie met pasfoto’s en ja, nee, geen idee antwoorden. Op en gegeven moment hield dat op bij gebrek aan te ontdekken trends. De tijdgeest die ooit nog wel eens doorklonk in de stijl van reclamefotografie, typografie en commercials zette immers een aantal tandjes bij. De vakmensen die in staat waren om inhoudelijk of stylistisch de toon te zetten (oftewel ‘de trendsetters’ om een prachtig jaren ’80 woord te gebruiken), hoeven al lang niet meer zo nodig en hebben de voorgrond voor de achtergrond geruild.
Gelukkig is er nu toch weer een nieuwe trend te ontdekken. We hadden al Het Nieuwe Rijden. Inmiddels zijn daar bij gekomen: Het Nieuwe Werken, Het Nieuwe Eten, Het Nieuwe Solliciteren, Het Nieuwe Wassen, Het Nieuwe Pinnen en voor een of ander wasmiddel kan ik me vaag herinneren dat 15 graden ineens Het Nieuwe Warm was. Het zou zomaar kunnen dat er nog tal van andere voorbeelden te vinden zijn, maar los uit het hoofd is het al een aardige greep. We mogen wel spreken van een volwassen trend.
Echter, begon het nog aardig met Het Nieuwe Rijden van twee Hollandse boerenjongens, inmiddels is de lol wel van Het Nieuwe Whatever af. De aanduiding is vervallen tot stoplap, tot een gemakzuchtige greep naar iets dat best wel aardig klinkt en waarvan je geheid weet dat de klant er meteen enthousiast over zal zijn (“Het Nieuwe Snuiten, geweldig, ik zie het al helemaal op onze tissuedozen staan”). Juist daarom mag je ervoor vrezen dat deze trend zich nog wel even zou kunnen doorzetten. Dit zijn toch al geen tijden om het klanten lastig te maken met iets wat ze nog nooit eerder gezien of gedaan hebben. Met Het Nieuwe Puntjepuntje laat je nu zonder al teveel inspanning iets op de PowerPoint verschijnen waarvan je kunt zeggen: “daar zetten we natuurlijk wel wat mee neer”.
Dus wat kunnen we nog verwachten? Het Nieuwe Stoelgaan voor Activia (je vraagt je af waar het blijft), Het Nieuwe Bellen van T-Mobile (nu met bereik), Het Nieuwe Bouwen van Gamma (nu ook met Pools sprekend personeel), Het Nieuwe Stofzuigen voor Philips (nu met net zoiets als Dyson) en Het Nieuwe Koffiedrinken voor Senseo (nu met echte koffie).
Het fijne is natuurlijk dat het altijd en voor elk merk kan. Als je er in jouw productcategorie en markt maar het eerst mee komt aanzetten, is voor jou Het Nieuwe Succes verzekerd. Een keer Het Nieuwe Naaien op een rondje billboards en voila, je bent in een klap mentaal marktleider in het naaimachinesegment. Een commercial met Het Nieuwe Leven en pats, niemand kan meer om je heen als dé toonaangevende aanbieder van de Reïncarnatie-polis.
En zo simpel. Als adverteerder kun je het bijna zelf bedenken. Noemen we dat Het Nieuwe Communiceren - klinkt goed, niet?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!