Gisteren postte ik een bericht van CNet over Google's doorgeslagen censuur bij zoekopdrachten in China. Vandaag rapporteerde CNet dat het hier waarschijnlijk om kinderziektes ging en dat Google nu niet meer of minder censureert dan collega's Yahoo en Microsoft.
Inmiddels raast de discussie voort. Voor- en tegenstanders kristalliseren rond twee standpunten. De Google-criticasters stoten zich het meest aan de strijdigheid van de aktie met Googles motto "Don't Be Evil", dat juist pretendeert beter te zijn dan de rest. De Google-apologeten leggen de nadruk op het feit dat Google de Chinezen hiermee tenminste iets biedt in plaats van niets, en de strijd nu 'van binnenuit' kan voortzetten.
Beide standpunten worden kort en krachtig verwoord door Danny Sullivan van SearchEngineWatch.com: "Before this, I was actually of the mind that if you're doing the disclosure, this is the way to go. The more I thought about this, I realized this is evil. You're caving into censorship that you in your heart of hearts don't believe in."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!