Dinsdag werd de Marktplaats Duurzaam Inkopen gelanceerd. Het betreft een website waarop bedrijven zich kunnen registreren die voldoen aan de duurzaamheidscriteria van de overheid en maakt het zo voor inkopende ambtenaren makkelijker leveranciers te selecteren. Wie niet duurzaam is, krijgt geen opdrachten. Weer een stap in de integratie van business en duurzaamheid.
Het initiatief van MVO Nederland en het Ministerie van VROM past in de ambitie van de overheid om in 2010 100% duurzaam in te kopen. De totale inkopen van de overheid ? ministeries, provincies, gemeenten en waterschappen ? bedragen 40 miljard euro.
Van de 80 productgroepen die de overheid onderscheidt, zijn er voor 28 al criteria beschreven. De andere groepen worden stapsgewijs toegevoegd. Binnen afzienbare tijd geldt dat bijvoorbeeld ook voor marketing- en communicatie-adviesbureaus.
De gunning van opdrachten wordt bepaald door 'eisen' en 'wensen' ten aanzien van duurzaamheid. Aan de eisen moet men voldoen. Op de wensen kan men zich van andere aanbieders onderscheiden.
Waar de overheid eerst zei dat MVO 'bovenwettelijk' is en daarmee een vrijwillige keuze voor de ondernemer, lijkt het er nu op dat ze middels haar voorbeeldgedrag alsnog een en ander afdwingt.
Nou is 40 miljard geen onaanzienlijk bedrag, maar de lancering van deze marktplaats heeft zo bezien vooral een signaalfunctie naar het bedrijfsleven dat voor zo'n 600 miljard inkoopt en natuurlijk voor veel meer verkoopt. Voldoen aan duurzaamheidscriteria (de eisen) wordt hier letterlijk een categorievoorwaarde. En je onderscheiden op duurzaamheid (de wensen) is keiharde marketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!