Nederlandse communicatieprofessionals denken dat tot 2020 het behouden en bouwen van vertrouwen het belangrijkste strategische communicatie-issue is.
Daarmee wijkt Nederland flink af van de andere landen in Europa. Vakgenoten uit de diverse landen zien juist dat digitalisering en sociale media de grootste strategische uitdaging vormen van de komende jaren.
Dat blijkt uit de European Communication Monitor 2017 die jaarlijks door de European Association of Communication Directors wordt gehouden.
In het onderzoek konden de communicatieprofessionals de onderwerpen noemen die volgens hen de komende jaren de agenda moeten bepalen.
Nederland scoort daarin op een paar punten opvallend afwijkend. De digitalisering en sociale media vormen voor de Nederlandse communicatieprofessional niet zo’n groot strategisch issue.
Slechts 28 procent schaart dit onder de drie belangrijkste strategische uitdagingen, terwijl Europees gezien gemiddeld 40,4% van de respondenten dit als strategisch thema noemt.
Ook scoort Nederland relatief laag op het issue hoe je meer doelgroepen bereikt en kanalen inzet met beperkte middelen. 27% noemt dit belangrijk, een aanzuienlijk lager percentage dan de 33% gemiddeld Europees.
Aan de ‘bovenkant’ wijkt Nederland dus in de vertrouwensvraag. 42,3 procent noemt dit een van de belangrijkste strategische onderwerpen. Europees gezien komt het op een 5e plaats met nog
geen derde: 32,8 procent.
Zie ook de onderstaande schema’s:
Illustratie: deniskot / 123RF Stockfoto