De verschillende domeinen van Microsoft tellen op dit moment in Nederland bijna 18,5 miljoen gebruikers per maand, die gebruik maken van Outlook.com, MSN.nl, Skype, Bing en Xbox. Waarbij Outlook en Skype nog hard groeien, aldus Schogt , en MSN.nl in aantallen is gedaald. Dat kan liggen aan het afstoten van MSN Messenger, aldus Rijnders: ‘Je ziet dat Skype die rol voor een deel overneemt’.
Het platform is hiermee het tweede digitale platform van Nederland, achter de verschillende domeinen van Google. Het bedrijf voerde afgelopen tijd echter een aantal corporate veranderingen uit, om ook de komende 10 jaar nog een rol van betekenis te kunnen spelen. Schogt: Met de merkbelofte ‘realizing potential with te power of technology’ focussen we nog meer op de klant, en op samenwerkend vermogen; beter worden in de som der delen. De 5 platformen moeten hier voor gaan zorgen.’
Sequential advertising
Wat betekent dat voor advertising? Schogt (foto links): ‘Consumenten kunnen via 1 ID gebruik maken van alle diensten op de portal. Dat ID maakt het mogelijk voor adverteerders om mensen te volgen in de verschillende domeinen, maar ook op de verschillende devices. Hierdoor kunnen adverteerders een verhaal vertellen, en niet alleen maar zenden. We noemen dit sequential advertising.’
Onder andere Koopmans en Bankgiro hadden branded contentcampagnes lopen op het oude MSN.nl, voor de nieuwe site is MSN nog in gesprek met kandidaten. Branded content is op dit moment een klein onderdeel van de advertising op MSN.nl. Schogt: ‘Dat zijn allemaal tailor made oplossingen, waarbij de redactie bepaalt of het MSN-waardig is.’ Zijn daar vaste criteria voor? Rijnders: ‘Nee, dat wordt per geval bekeken, behalve dan dat het duidelijk moet zijn dat het een adverteerder is.’
Meer Weten
Het nieuwe MSN.nl steunt op 4 pijlers. De belangrijkste 2: Meer Weten en Meer Doen. In de praktijk betekent dit dat andere partijen voor content zullen zorgen, en er meer apps worden aangeboden. Schogt: ‘Meer weten is de belangrijkste verandering wat betreft de content op MSN.nl. Die komt nu volledig van derden. De redactie zal zich helemaal toeleggen op het optimaliseren van de content, naast het cureren en aggregeren.’ In totaal leveren 20 nieuwe leveranciers op MSN.nl de content, onder andere NRC, Telegraaf, HP/De Tijd, Voetbal International, Privé, OOR, Smulweb en Foodlog.
Heeft dit gevolgen voor het aantal redacteuren? Rijnders (foto rechts): ‘Nee, het blijven er 5. En die krijgen het druk. Zij zullen de hele dag het belangrijkste nieuws moeten selecteren en ook in orde moeten maken voor plaatsing op de site.’
De tweede pijler: Meer doen. Op de desktop zie je het niet direct maar veel tools komen op de tablet of smartphone terug als een app. Denk aan shoplijstjes of een tool om bioscoopkaartjes te kopen. Microsoft maakt deze apps zelf, of in samenwerking met andere partijen. Afhankelijk van je voorkeuren kun je de site personaliseren.
Het was een wereldwijde relaunch. Betekent dit dat de landensites voortaan identiek zijn? Schogt: ‘Ja. We willen overal dezelfde kwaliteit, ook als je de site via verschillende devices gebruikt.' Wat betreft video zijn er echter nog wel verschillen. Schogt: 'Zo is bijvoorbeeld in de VS video een vertical, en in Nederland een horizontal.' In de VS is het videocontentaanbod vele malen hoger dan in Nederland, maar dat is niet de reden om het hier niet als vertical aan te bieden, aldus Rijnders: 'We vinden hier dat video een geïntegreerd onderdeel is van alle themakanalen, en geen losstaand iets.’
De site is nu nog in beta, ergens in oktober gaat men om. Komt er nog een grote campagne? Schogt: ‘Nee, we gebruiken alleen ons eigen platform. En voor de contentpartners kan het ook een moment zijn om zich te profileren, maar dat is aan hen.’