Moderne sales funnel begint bij online buzz

Draagt het creëren van een online buzz bij aan je sales en hoe ziet dat traject er dan uit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie


Draagt het creëren van een online buzz bij aan je sales en hoe ziet dat traject er dan uit?
Steeds meer bedrijven groot en klein zijn online te vinden. Voor webcare, klantenservice maar ook voor marketing doeleinde. In het laatste geval is het de bedoeling dat het creëren van buzz en het vergroten van de share of voice online bijdraagt aan het verhogen van de sales, dit kan zowel online als offline zijn.
We zouden dit een moderne versie van de sales funnel kunnen noemen alleen dan op een tijdslijn. Je begint met het kiezen van de input die de buzz moet veroorzaken, denk aan een inhaker in combinatie met een aanbieding, nieuwe video, nieuw product etc. 

Vervolgens kies je de kanalen die je wilt gaan veroveren, Facebook, Twitter, Youtube of Instagram. Ook kies je het moment van de plaatsing.
De content moet zo sterk zijn dat het opgepakt wordt en viral gaat (dit is relatief, de regionale kledingwinkel heeft minder buzz nodig dan de H&M). De meeste bedrijven zijn hier wel bedreven in tegenwoordig en anders is er zeker hulp te vinden om dit voor elkaar te krijgen. Door in de content gebruik te maken van een eenmalige propositie is deze makkelijk terug te koppelen vanaf de piek die in de sale zichtbaar wordt.
Door het gebruik van een (social) media monitoring tool kan je exact meten wat de buzz is die je hebt gecreëerd en of deze buzz positief of negatief is. Als je de resultaten van de sales over de buzz heen legt komt er interessante informatie naar boven. Namelijk de tijd die tussen de plaatsing en het hoogte punt van de buzz zit, de tijd die tussen de piek van de buzz en de piek van de sales zit maar ook wat het percentage is dat je sales is gestegen t.o.v. het % positief sentiment dat je hebt gecreëerd.

 


Door deze resultaten te blijven monitoren kan er in de toekomst een accuratere forecast worden gemaakt van wat een campagne oplevert. Door het gebruik van een monitoring tool kan je tot individueel niveau inzoomen op de details. Hier kan het sales proces dan online al van start gaan.
Op exact dezelfde manier kunnen ook negatieve resultaten verklaard worden. Ongewild kan er ook een negatieve buzz te zien zijn. Door negatief in de social media te komen kan er ook een buzz ontstaan waardoor de sales juist afneemt. In de grafiek zal de negatieve buzz nog steeds een piek zijn maar de sales een dal. Door sentiment analyses te maken kom je er heel snel achter wat de percentages positief of negatief zijn en welke impact deze hebben op je resultaat.

Als voorbeeld het sentiment van de Sinterklaas campagne van Bol.com. voor het volledige rapport.


Aan de hand van de periode die tussen de piek in de buzz zit en de piek in sales kan je bepalen hoevaak je een buzz kan creëren en op welk kanaal. Op deze wijze kan er een gedegen social media strategie worden ingepland voor over een heel jaar met de daarbij behorende forecast voor de sales of leadgeneratie. Met deze methode meet je ook direct de spanningsboog van je campagnes. Met een afgestemd plan tussen de verschillende afdelingen kunnen er dus effectiever campagnes worden ingepland wat uiteindelijk resulteert in meer omzet. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie