Dat was best shocking; het is niet zo dat medewerkers niet willen optreden als merkambassadeurs, als ze dat niet doen dan ligt dat vooral aan de werkgever.
Of liever gezegd, aan hun gebrek aan input, stimulans en middelen. Uit ons wereldwijde employee advocacy-onderzoek bleek dat kenniswerkers wel willen, maar gewoon nog niet in de gelegenheid worden gesteld.
De belangrijkste vervolgvraag is dan: hoe dan? Hoe richt je een employee advocacy-programma in? Welke content willen mensen delen, wanneer en op welke platformen? Op al deze vragen geeft het onderzoek ook antwoord.
Waarom?
Laten we bijvoorbeeld eerst eens kijken waarom medewerkers überhaupt content van hun werkgever delen. Trots en erkenning blijken vooral hoog te scoren:
Wat we daarvan kunnen leren: om collega's te motiveren om betrokken te worden in employee advocacy-programma's is het vooral belangrijk om in te spelen op hun trots. Ook helpt het om te benadrukken dat het delen van content bijdraagt aan de zichtbaarheid en branding van de organisatie.
Volgens de onderzochte medewerkers zijn meer engagement, een toename van sales en het vermarkten van nieuwe producten en diensten de belangrijkste effecten van employee advocacy.
Wat?
Werknemers zijn vooral geïnteresseerd in het delen van nieuws, gevolgd door visuele communicatie (zoals video en fotografie), blogs en grappige verhalen.
Waar?
Ook vroegen we de respondenten op welke social media-platformen ze nu al actief zijn, of ze hier ook al content van hun werkgever op delen en of ze bereid zouden zijn om dat te doen. Facebook, Twitter en LinkedIn kwamen hierbij als favorieten uit de bus.
Wanneer?
Ruim een op de drie medewerkers wil content het liefst meteen delen na publicatie.
Het is daarom belangrijk om collega's meteen na het online plaatsen van content op de hoogte te brengen en het zo eenvoudig mogelijk maken om content te delen. Dit kan bijvoorbeeld met employee advocacy tools als Smarp.
Hoe?
Ten slotte vroegen we 'Hoe kan je werkgever stimuleren dat meer content door collega's wordt gedeeld via de sociale kanalen?'. Het belonen van actieve merkambassadeurs werd het vaakst genoemd, gevolgd door training en automatische meldingen.
Niet moeilijk
Aan de slag gaan met employee advocacy is niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt, laat staan dat het veel tijd hoeft te kosten. De wil om aan dit soort programma's mee te werken is er al, je hoeft alleen maar de processen en communicatie zo in te richten dat mensen weten er van hen verwacht wordt. Met tools als Smarp kun je bovendien meten wat effect is van employee advocacy en waar nodig bijsturen.
Illustratie: rvlsoft / 123RF Stockfoto
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!