McDonald’s startte begin dit jaar op zijn site met de pagina ‘meer weten’. Klanten kunnen er terecht voor vragen over de voeding, ingrediënten, werkgeverschap en lokale betrokkenheid, zoals het Ronald McDonald Kinderfonds en duurzame initiatieven.
Top-5
We vroegen McDonald’s naar de meest gestelde vragen. Uit een inventarisatie blijkt dat de meeste gaan over vlees en aanverwante producten. De top-5:
1. Waaruit bestaan jullie Hamburgers
2. Waaruit bestaan de Chicken McNuggets?
3. Gebruiken jullie plofkip?
4. Wordt jullie patat in varkensvet gebakken of bewaard?
5. Is jullie vlees halal?
Ketenbezoeken
McDonald’s is het laatste jaar transparanter gaan communiceren over zijn producten, stelt Debbie de Wagenaar,directeur Corporate Communicatie. Het houdt daarvoor ketenbezoeken om pers en consumenten en andere stakeholders te informeren over het voedsel voor de 236 restaurants in Nederland.
Zo werd onder meer aardappelverwerkingsfabriek Lamb Weston Meijer in Kruiningen bezocht - die dagelijks zo'n 1 miljoen kilo Franse Frietjes voor McDonald's produceert, inclusief de teelt en bewaarlocatie.
De Wagenaar: ‘Daarnaast zijn we inmiddels ook bij de runder- en kippenketen, sla en melkketen geweest. Deze bezoeken wij de komende weken opnieuw.’
Plofkippen
Volgens De Wagenaar zijn de bezoeken ongecensureerd. Consumenten kunnen ook de slachterijen bezoeken als zij dat willen. ‘Daar zijn we zeer transparant over.’
En zien mensen dan ook de plofkippen? ‘Nee, want die zijn er niet. We gebruiken reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers. Het beeld van de veel te snel gegroeide, zieke plofkip stemt absoluut niet overeen met het beeld in de stallen bij de leveranciers van McDonald’s. Dat mogen mensen ook zien.’
Platform
Het platform meerweten.nl speelt een belangrijke rol in de informatie, en sinds McDonald’s zijn inspanningen heeft opgeschroefd de laatste weken trekt het bijna 20% meer bezoekers dan de 300.000 die er gemiddeld zijn, aldus De Wagenaar.
De Wagenaar: ‘Wat wij doen is dat wij ons online platform uitbreiden met meer FAQ’s, Infograpics en deze actief aanpassen aan veranderende vragen van consumenten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!