Het initiatief New Dutch Wave zet deze maand tijdens het South by Southwest-festival in Austin Nederlandse creativiteit en ondernemerschap in de internationale schijnwerpers. In de video vertellen initiatiefnemers Arne Koefoed en Atilla Meijs vertellen hoe populair het festival is en waarom zij New Dutch Wave zijn begonnen.
Lees onder de video meer over het initiatief.
De Olympische Spelen hebben hun Holland Heineken Huis, SXSW heeft z’n New Dutch Wave Huis. Na de officiële opening door Prins Constantijn op 12 maart zet de Nederlandse creatieve industrie zichzelf vier dagen lang in de schijnwerpers met workshops, presentaties en paneldiscussies.
Weinig zichtbaar
Nederlandse ondernemers en creatieven gaan al jaren naar ’s wereld grootste interactieve festival in Austin, Texas. In 2014 was Nederland, met 323 deelnemers verdeeld over de drie hoofdonderdelen van SXSW (Interactive, Film en Music), zelfs de grootste niet-Angelsaksische deelnemer. Toch was Nederland niet erg zichtbaar, zegt Arne Koefoed van creatief bureau Wink.
Het idee voor New Dutch Wave ontstond een jaar geleden, toen Koefoed tijdens het festival Atilla Meijs van Corrino Media Group ontmoette. Allebei vroegen ze zich hardop af of Nederlandse deelnemers niet veel meer konden opvallen als ze zouden samenwerken. Zo’n samenwerking moet niet alleen meer internationale klanten opleveren, zegt Meijs, maar ook ‘trots op onze creativiteit en innovatie’ uitstralen. ‘Daar lopen we niet vaak mee te koop.’
Overkoepelende club
Koefoed en Meijs dachten aan een overkoepelde club die alles uit Nederland op SXSW zou verbinden. ‘Een combinatie van creativiteit, technologie, muziek en film, want juist de kruisbestuiving tussen die disciplines vinden we interessant.’
Het initiatief kreeg de naam ‘New Dutch Wave’. Koefoed: ‘Die naam past er perfect bij, want het gaat om een beweging. We willen steeds grotere golven maken. Iedereen mag daarop meesurfen.’
Partners en geld
Om het idee werkelijkheid te laten worden, hadden ze partners nodig. En geld. Als eerste sloot Danny Frietman van evenementenorganisator Enterprise Summit zich aan, waarna de ondernemers aanklopten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken en Creatieve Holland, topsector Creatieve Industrie. Frietman: ‘Toen de subsidie werd gegund, konden we echt van start.’ Inmiddels hebben zich meerdere Nederlandse steden, bedrijven en organisaties aangesloten.
Onder de vlag van New Dutch Wave reizen deze maand meer dan vijftig partners mee naar Austin. Het is een gevarieerd gezelschap, uiteenlopend van creatieve eenpitters tot multinationals als Shell. Gezamenlijk verzorgen ze in het New Dutch Wave Huis dagelijks een uitgebreid programma, met onder meer sprekers, workshops en paneldiscussies.
Agenda
Prominent op de agenda staan de onderwerpen augmented- en virtual reality, met de wereldprimeur van het AR-boek van Galit Ariel. Verder zijn er lezingen van experts als Jouke Vuurmans (MediaMonks New York) en Japie Stoppelenburg (Dept), en talkshow-interviews met Nederlandse deelnemers als Kim Dingler van Talpa. Verder mogen vijftien Nederlandse start-ups zich presenteren aan internationale investeerders.
Aan het eind van elke middag laten Nederlandse creatieven staaltjes van hun kunnen zien. Zo zijn er interactieve installaties van MediaMonks, Next Nature Network en Halal. Start-ups zoals Minibrew en Sensiks verzorgen productdemonstraties. Het programma eindigt dagelijks met netwerkborrels en barbecues. Frietman: ‘Voor ons een fantastische mogelijkheid om kennis te maken en samen te werken met creatieve Nederlandse ondernemers en overheden.’
Kruisbestuiving
Meijs benadrukt dat vooral de mix van disciplines business kan opleveren voor Nederland. ‘Wat dat betreft past dit initiatief bij uitstek bij SXSW. Het is een festival waar muziek, techniek, film, entertainment en innovatie samenkomen.’
Volgend jaar dus weer naar Austin. Maar als het aan de initiatiefnemers ligt, blijft het daar niet bij. In de toekomst wil de organisatie ook andere internationale beurzen bezoeken. Meijs: ‘New Dutch Wave kan een vertegenwoordiger worden van de innovatieve Nederlandse industrie. Maar dan zonder kaas, klompen en tulpen.’