Het is een business op zich: voor een zo positief mogelijke beeldvorming het imago van je bedrijf zorgvuldig beheren en controleren. “Maar wie denkt dat tv en radio daarbij niet meedoen, heeft het mooi mis”, zegt Joost de Wit, medeoprichter van Media Distillery. “Dagelijks kijken en luisteren zes miljoen Nederlanders naar radio en tv. Met ons concept kun je exact bijhouden wat op die kanalen over je bedrijf wordt gezegd.”
Google voor tv
Dus om erachter te komen of je het 8-uurjournaal hebt gehaald, of wat de laatste roddels over je zijn bij RTL Boulevard, hoef je zelf niet meer aan de buis gekluisterd te zitten. Joost: “Via Google heb je met een druk op de knop toegang tot gigantische hoeveelheden informatie. Zo’n zoekservice ontbrak nog voor radio en tv. En dat terwijl tv-kijken de populairste media-activiteit is in Nederland.” Momenteel runt Media Distillery een pilot met drie zenders. Die wordt spoedig uitgebreid naar vijftien regionale en landelijke zenders.
Baarzo
Google zelf kocht onlangs de start-up Baarzo, dat videozoektechnologie aanbiedt. Joost: “Wij verwachten dat Google deze dienst in de eerste plaats toepast op hun eigen YouTube. Wij richten onze pijlen hoofdzakelijk op radio en tv. We gaan de concurrentie niet echt aan. Op YouTube staat zo veel content – waarvan een groot deel nooit bekeken wordt. Media Distillery kiest bewust voor tv, zodat we onze capaciteit efficiënt kunnen inzetten.”
Beeld, spraak en ondertiteling
Daarnaast noemt Joost de audio- en video-analysetechnologie van Media Distillery vele malen geavanceerder dan die van concurrenten zoals Baarzo. Met de meeste diensten kun je uitsluitend zoeken op wat er in beeld is. Media Distillery zoekt op basis van beeld-, spraak- en logoherkenning, teletekst- en in beeld gebrande ondertiteling. “De combinatie maakt het eindresultaat betrouwbaarder en specifieker.”
Analyse tijdens de uitzending
Een ander voordeel van Media Distillery is de snelheid. Joost: “Vergelijkbare diensten hebben wel een uur nodig voor een fragment van slechts tien minuten. Wij bieden realtime monitoring: alles wat wordt gezegd of getoond, kun je direct bij ons terugvinden. De analyse vindt plaats terwijl het programma wordt uitgezonden. We kunnen binnen een paar seconden een notificatie sturen. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om achteraf een zoekopdracht in te voeren.”
Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt. Breng hier je stem uit als je vindt dat Media Distillery de Publieksprijs verdient.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!