Marketeer, haal af en toe eens de Anouk in jezelf naar boven

Er zou een 'The Voice of Television' moeten komen.

Het is een mantra dat elk uur door mijn hoofd gaat: maximaliseren van media-effect. Waar zitten de mogelijkheden en slimmigheden die nog meer effect halen uit een campagne. Elke marketeer heeft ongetwijfeld hetzelfde. We duiken in effectrapportages en staren ons praktisch blind op alle data die de digitalisering van het landschap ons biedt. Kan het directer, valt er nog te optimaliseren? Deze datagedrevenheid zorgt er echter voor dat we soms blind zijn geworden voor de eenvoudige verbeteringen. Dat ontdekte ik afgelopen week weer eens onder de douche.

Onder de douche? Tuurlijk. De plek waar menig creatief een briljante inval krijgt voor een campagne of waar een innovatie met je haar in de shampoo geboren wordt. Echter heb ik nog een ander ochtendritueel daar. Een bekentenis die ik hier toch maar met de wereld deel. Ik luister daar naar Jan de Hoop. Niet dat ik een tv in mijn badkamer heb. Deze staat keurig in de woonkamer, maar wel afgestemd op het RTL Ontbijtjournaal met het volume net wat harder aan. Bijkomend voordeel is wel dat je de truien van Jan niet hoeft te bekijken.

Terwijl Jan mij elke ochtend meldt wat er die nacht is voorgevallen en welk luchtig dierennieuwtje hij deze ochtend weer door de redactievergadering heeft weten te duwen, spits ik mijn oren als hij het weerbericht aankondigt. Dan volgt het onvermijdelijke reclameblok. En ik betrap me er de laatste tijd vaker op dat ik, terwijl ik me aan het afdrogen ben, niet kan inhouden om toch even – op één been leunend – om de hoek van de badkamerdeur te gluren welke commercial er dan ineens voorbij komt. En beste reclamemakers, dat stemt mij niet vrolijk! Het moet afgelopen zijn met dat gevaarlijk gedrag in de badkamer. Waarom kan ik puur afgaande op de audio niet de boodschap van deze commercials meekrijgen?

Zeker in een tijd waar we het hebben over second screen en andere afleidingen van het primaire scherm in huis, is het van groot belang voor het media-effect dat jouw doelgroep ook zonder actief te kijken de boodschap oppikt. In het creatieve proces is dit wellicht nog een ondergeschoven kindje. Mooie beelden en een creatief verhaal staan veelal bovenaan. Maar wie vertoont er tijdens het maken van keuzes in het proces ook echt het gedrag dat je doelgroep soms vertoont?

Nu zeg ik niet dat we met z’n allen scripts eens onder de douche moeten gaan doornemen. Maar ik daag wel elke marketeer in een kitchen review of final presentation uit het volgende te doen: draai je stoel om van het bureau waar je net aan bent gaan zitten. Toon de presentator je rug en verbeeld jezelf of je een rode knop voor je hebt. Pas als je door de conceptpitcher zonder beeld en sec met  audio overtuigd bent van jouw tv-script, dan moet je snel draaien. Dan heb je waarschijnlijk meer media-effect en de eenvoudigste optimalisatie al te pakken.

Haal af en toe eens de Anouk in je naar boven: &;Dit script is prima voor op de braderie in Leuven, maar hoort niet bij mijn merk thuis.&; Zeker niet als ik het in de badkamer niet kan volgen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie