Mare Research mag zich Marktonderzoek van het jaar 2010 noemen. De jury zag in het kwalitatieve marktonderzoekbureau een bureau dat de beste wil zijn. Dat doet het door de klassieke – meer passieve - rol van marktonderzoek in te wisselen voor actieve deelname aan het ontwikkelproces binnen bedrijven. Het liefst in een vroeg stadium. Het wereldwijde Sparks-netwerk, een grote groep deskundigen op allerlei gebied, bewijst volgens de jury dat Mare ‘connected’ is. Andere bureaus op de shortlist waren Ferro Explore!, MarketResponse, ADV Market Research en InSites Consulting.
Saskia Goedhart van ASR werd uitgeroepen tot Bedrijfsonderzoeker van het jaar 2010. Zij liet twee genomineerden achter zich; Coen Dekker van Heineken en Martijn van Kesteren van Unilever. Goedhart onderscheidde zich volgens de jury door zich met enthousiasme en durf in te zetten om het bedrijf beter te maken. Ze ging experimenten niet uit de weg, in de overtuiging, dat die het meest duidelijke resultaat zouden opleveren.
Peter Mulder, directeur marktonderzoek bij Intomart GfK werd uitgeroepen tot bureauonderzoeker van het jaar 2010. De prijs komt Mulder volgens de jury toe omdat hij allround onderzoeker is. De jury: ‘Het is een bureauman die in presentatie en bijdrage voor een type onderzoeker staat die zich vastbijt in de wereld van zijn klanten en daardoor niet eerder stopt voordat échte probleemoplossingen zijn aangedragen.’
De winnaar van de SPSS Feedback Innovatie Award 2010 is Wakoopa. Er werden twee andere inzendingen genomineerd: 2Gather/Newneon BV en TNO Kwaliteit van Leven. De jury vond dat Wakoopa eruit sprong door de mate van innovativiteit en de impact op de concrete beslissingen. De jury zei onder de indruk te zijn van de crossover die Wakoopa heeft gemaakt vanuit een andere branche naar marktonderzoek, de laagdrempelige instap voor consumenten/gebruikers, de veelzijdigheid van de toepassingsmogelijkheden en de doordachte schaalbaarheid door de infrastructuur onder te brengen bij Amazon.
De winnaar van de MOA Wetenschapsprijs 2010 is het artikel van Steven Sweldens, Stijn van Osselaer en Chris Janiszewski: ‘Evaluatieve conditionering 2.0: directe versus indirecte transfer van gevoel naar merken.’ Er werden twee andere artikelen genomineerd: ‘Sales promotie en consumentengedrag’ van Luijten en Van Heerbeek en ‘Optimaal schalen van interactie-effecten’ van Van Rosmalen, Koning en Groenen. Het winnende artikel vond de jury zowel wetenschappelijk geavanceerd als relevant voor de praktijk van branding en marktonderzoek. Sweldens sleepte met zijn artikel eind vorige maand ook al de Pim Marketingwetenschapsprijs 2010 in de wacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!