Malaysia Airlines denkt er sterk over zijn naam te wijzigen, stelt commercieel directeur Hugh Dunleavy in een ingezonden brief aan de Engelse krant Sunday Telegraph.
De luchtvaartmaatschappij overweegt een naamswijziging nu de reputatie ernstig beschadigd is na het verdwenen vliegtuig MH370 van maart dit jaar en na vlucht MH17 die in de Oekraïne uit de lucht werd geschoten.
Maar gaat het helpen? De – verdeelde - mening van deskundigen:
Piet Hein Coebergh, lector PR & Social media aan Hogeschool Leiden en partner bij Coebergh Communicatie & PR
‘Ik kan het me wel voorstellen van Malaysia Airlines om als onderdeel van de rouwverwerking dan maar alle oude kleren weg te gooien en jezelf een nieuw uiterlijk te gunnen. Voor een deel lijken de drama's met de MH370 en de MH17 vreselijke pech, ook al is het mysterie rond de MH370 nog onopgelost en blijft de vraag rond MH17 waarom Malaysia Airlines niet een andere vliegroute kon nemen. Een naamsverandering is een wat simpele maar redelijk effectieve truc om je van oude smetten te ontdoen. Bekende voorbeelden: Altria dat niet meer de nicotinegeur van Philip Morris wilde hebben, Accenture dat zich wilde distantiëren van het frauderende verleden als Arthur Andersen, Dow Chemical dat met het elimineren van de naam Union Carbide ook het Bhopal-verleden probeerde te begraven. Denk ook aan Garuda Indonesia dat een complete facelift onderging nadat het jaren niet veilig genoeg bevonden was om van en naar Europa te vliegen. Een nieuwe naam is meer emotie dan ratio, maar zonder positieve emotie stappen mensen niet graag in een vliegtuig.’
Charles Huijskens, voorheen journalist voor De Telegraaf en het NOS Journaal, nu directeur communicatieadviesbureau HuijskensBickerton
‘Nee, ik zou de naam beslist niet veranderen. Het is nu eenmaal de nationale maatschappij van Maleisië. Ik sta op het punt te vertrekken naar Azië, en Malaysia Airlines is altijd een van mijn favoriete luchtvaartmaatschappijen geweest. Dat zal zeker zo blijven, want deze twee even tragische als bizarre ongelukken hebben helemaal niks met de reputatie van Malaysia Airlines van doen. Die reputatie is uitstekend. Ook de indrukwekkende Huib Gorter van Malaysia Airlines doet het voortreffelijk. Zowel Jos Nijhuis (Schiphol) als Camiel Eurlings (KLM) zijn qua crisiscommunicatie een aanfluiting vergeleken met Huib Gorter. Crisis = leiderschapstest. Alles draait om geloofwaardigheid en integriteit. De winnaars: 1. Minister Timmermans, 2. Koning Willem-Alexander, 3. Premier Rutte en Huib Gorter (ex aequo). De losers: 1. President Poetin, 2. Jos Nijhuis (Schiphol), 3. Camiel Eurlings (KLM).
Hans Prummel, naamdeskundige en oprichter van De Naamafdeling, een netwerkbureau op het gebied van merken
‘Ik denk dat die nieuwe naam er gaat komen. Deze reputatieschade los je niet binnen een paar jaar op. Naast deze rampspoed gaat het bij Malaysia Airlines financieel ook niet goed. Nu nog grotendeels staatseigendom, zullen er nieuwe investeerders nodig zijn. Logisch gevolg daarvan zou een nieuwe naam zijn. Een nieuwe merknaam is een van de belangrijkste manieren om een nieuwe start aan te kondigen.’
Ronald van der Aart, oprichter van RepMen, PR-adviesbureau in onder meer online reputatiemanagement en merkenbeleid
‘Om te beginnen lijkt het er vooralsnog op dat Malaysia Airlines aan beide rampen geen blaam treft. Naam- of merkwijziging vanuit defensieve overwegingen is -mede in dat licht- geen goed idee. Los van de kosten van een dergelijke operatie en de kapitaalvernietiging (brand equity!) werkt het op korte termijn eerder averechts. Consumenten zijn niet op hun achterhoofd gevallen en zien dit als ‘window dressing’. Dat maakt verdacht en trekt aandacht. Zo wordt het nieuwe merk direct aan het oude, besmette merk gekoppeld. Uiteindelijk maakt het passagiers niet uit hoe de airline heet, als deze maar veilig en comfortabel van A naar B vliegt. Daarom doet Malaysia Airlines er beter aan om als eerste luchtvaartmaatschappij op korte termijn een 'Safe Corridor Garantie' te geven en nooit meer over hot spots te vliegen. Daarnaast zouden ze maximaal transparant kunnen zijn in alle veiligheidsaspecten rondom individuele vluchten, bijvoorbeeld als bijlage bij een e-ticket inzicht in toestel, onderhoud, training en ervaring crew en procedures. Is dat de put dempen als het kalf verdronken is? Zeker. Maar geloofwaardiger dan een nieuwe merknaam.'