Voorspellen wordt steeds lastiger. Vooral door de korte 'livecycles' van producten en de virale kracht van het internet. Je ziet het aan tools als Snapchat en Tinder. Eind 2012 wist bijna niemand van het bestaan van deze diensten. Nu zijn ze niet meer weg te denken uit het medialandschap. Hetzelfde geldt voor Hyves, dat na acht bijzondere jaren op zwart gaat en toch lange tijd de grootste website van Nederland was. Het filteren en cureren van tools, services en content wordt de taak van online marketeers, nu en in de toekomst. ‘Wat is relevant voor mij, mijn organisatie en mijn klanten en kan ik het medium inzetten om mijn doelen te bereiken?’, zijn de vragen die iedere marketeer zich steeds weer moet stellen. Hieronder een aantal van mijn ‘unsubstantiated gut-feelings’ voor 2014;
NFC
Er zijn al een groot aantal#available" title="#available"> smartphones beschikbaar met NFC, ik zie in 2014 echter uit naar een iPhone met NFC integratie. Dan pas verklaren marketeers de techniek als volwassen en kunnen creatieven ermee aan de slag. De techniek maakt het mogelijk om op een pragmatische manier het virtuele en het fysieke met elkaar te verbinden. Ik sta in ieder geval al te popelen om met deze technologie aan de slag te kunnen.
Create your own app
Een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat je als zelfstandig ondernemer zelf een shopping website zou opzetten. Met tools als Wordpress wordt het de ondernemer gemakkelijk gemaakt. De drempels zijn weggenomen. Hetzelfde geldt voor het ontwikkelen van apps. Met tools als Appmachine, Appifier en het zojuist in Nederland gelande LayerGloss zullen we steeds meer smb’s zien die hun eigen apps ontwikkelen en aanbieden.
Paying for privacy
De discussie over privacy wordt volwassen. Naast het goede werk dat wordt verricht door organisaties als Bits of Freedom, die waken over onze persoonlijke gegevens die verspreid zijn over het net. In 2014 staan ook andere dienstverleners op die de behoefte aan privacy omzetten in een business model. Zoals bijvoorbeeld deze provider uit Rusland die niet zomaar data deelt met derden. Er zullen meer en meer gebruikersgroepen komen die best bereid zijn om te betalen voor extra privacy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!