Waarom kiezen we voor lokale merken (‘local brands’) in plaats van globale merken (‘global brands’)? Een studie in de Journal of Consumer Research wijst uit dat consumenten die globaal georiënteerd zijn eerder kiezen voor globale merken en consumenten die zich lokaal oriënteren kiezen voor lokale merken.
In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die zich willen onderscheiden van anderen (lokale oriëntatie) of juist hetzelfde willen zijn (globale oriëntatie). Door een manipulatie in het onderzoek blijkt dat een omslag in voorkeur plaatsvindt wanneer de ‘onderscheiding van anderen’ bij globaal georiënteerde respondenten wordt versterkt en het ‘verlangen hetzelfde als anderen te zijn’ bij lokaal georiënteerde respondenten.
Dit betekent dat zodra de consument zich meer wil onderscheiden van anderen, eerder zal kiezen voor een lokaal product en als de consument met de massa mee wil gaan, dan kiest hij voor een globaal product.
Het is niet duidelijk op welk niveau het zich willen onderscheiden van anderen zich afspeelt. Zelf denk ik dat dit op macro niveau ligt. Die ‘anderen’ zijn dus niet je vrienden maar andere mensen op de wereld. Want als ik mezelf zou willen onderscheiden van de mensen om me heen, dan kies ik toch voor een Big Mac in de Mc Donald’s als de Mc Krokets niet zijn aan te slepen. Of als de buren zo dol zijn op Douwe Egberts, dan neem ik ze een keer een middag mee naar de Starbucks.
Wat betekent dit voor bedrijven? Eens te meer wordt weer duidelijk dat het niet zozeer gaat om wat het merk wil, maar wat de consumenten willen en op welke manier zij zich oriënteren. Nadat is onderzocht hoe de doelgroep in elkaar zit, dan kan de marketing campagne daar op aangepast worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!