#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over Canvas op Facebook, feest met Snapchat en meer!

Nog meer geweldige content
Vorige week hadden we het over het uiten van emoties op . Dit kan tegenwoordig aan de hand van 5 nieuwe emoticons. Nee, we komen er niet op terug hoe fantastisch dit is. Maar we kunnen nu wel vertellen wat het effect van deze nieuwe ‘reacties’ op het bereik van je pagina is. Op dit moment zullen de reacties hetzelfde meewegen als een vind-ik-leuk. Ondanks de verbluft, verdrietig en boos kijkende emoticon allemaal positief dus. Maar Mark en zijn Facebook-team zijn druk bezig om dit te veranderen. In de toekomst gaan de emoticons het nieuwsoverzicht van gebruikers zeker beïnvloeden. Zo krijg je als je bij veel berichten het hartje aanklikt (geweldig) meer ‘geweldige’ content te zien en word je uiteindelijk net zo blij als DiCaprio na het winnen van zijn eerste Oscar. Wat de nieuwe optie met de engagement gaat doen is nog niet duidelijk. De tijd zal het leren!

Het nieuwe pareltje van Facebook
Maar er is nog meer nieuws in Facebook-land. heeft een interessant nieuw pareltje ontwikkeld, namelijk Facebook Canvas. Canvas biedt bedrijven op Facebook de mogelijkheid om hun verhaal te kunnen vertellen en hun producten te tonen. Dit op zich is niks nieuws. Maar de manier waarop wel. Canvas biedt een ervaring op het volledige scherm nadat iemand heeft ‘geklikt’ op een afbeelding of video. Het voordeel is dat het nieuwe venster in Facebook opent. Lekker snel, zonder de app te verlaten. Deze ervaring kan een combinatie van afbeeldingen, video&;s, tekst en externe links bevatten. In het Canvas is het mogelijk naar beneden en opzij te swipen. Een Canvas is eenvoudig te maken en helpt adverteerders hun doelen te bereiken, of dit nou het merk versterken is of producten promoten. Let op: de functie is alleen voor mobiele apparaten. Op dit moment wordt er nog volop getest. Wanneer wij Canvas precies te zien krijgen is nog niet duidelijk. 

De Beste Social Media Awards
, die de ‘Oscars’ in social-land uitreikt, vernieuwt haar categorieën. Nu horen we je denken: wat zijn de bestaande categorieën ook alweer? Deze categorieën hebben allemaal betrekking op het bedrijfsleven. Zo zijn er prijzen voor Beste Campagne, Beste Video, Beste Copywriting, Beste Webcare, Beste Design, Beste Inhaker en Beste Initiatief. Maar we zijn natuurlijk benieuwd naar de nieuwe categorieën. Opvallend is dat deze niet allemaal gekoppeld zijn aan het bedrijfsleven, er is nu namelijk ook: Beste Bericht Van De Buurman. Hiermee maakt voor het eerst ook de online individu een kans op een award alias ‘Oscar’. Maar hoe sleep je deze award binnen? De Beste Social Media gaat op zoek naar de meest grappige en herkenbare tweets, posts en berichten van gebruikers van social media. Voor deze categorie kan er niet worden ingezonden. Wel kunnen er suggesties worden gedaan. Op basis hiervan ontwikkelt de jury een shortlist, hieruit ontstaan de genomineerden. Het publiek geeft uiteindelijk de doorslag. De andere nieuwe categorieën zijn: Beste Campagne, Beste Video en Beste Initiatief.

Vier je verjaardag met Snapchat
Na het nieuws van vorige week over de Birthday Video Cam van Facebook viert nu ook je verjaardag met je mee. Hoe? Stap één is om je geboortedatum in te vullen bij je profiel. Het leuke is dat je dit vooralsnog een aantal keer kan doen. Meer dan één keer per jaar feest dus. Nog leuker is dat je leeftijd niet openbaar wordt. Zo kunnen Dicaprio’s Snapchat-vrienden na al zijn Oscar-selfies niet zien dat hij al 42 is. Na het invullen van je verjaardag krijg je toegang tot twee nieuwe ‘lenses’. Ook krijg je een aantal leuke verrassingen zoals een exclusief filter op je verjaardag, taart-emoji’s naast je naam en meer. Is Snapchat nou echt zo ontzettend vriendelijk om onze verjaardag te vieren of zit er meer achter? Iets met meer data en statistieken misschien? Tsja… Voor dit alles is het trouwens wel even nodig dat je versie 9.25.1.0 installeert. 

Hieperdepiep hoera!
Maar er is meer reden voor feest bij Snapchat. Het aantal gebruikers dat dagelijks een video op Snapchat kijkt is inmiddels net zo hoog als het aantal kijkers van filmpjes op Facebook. Zo blijkt dat de video’s in de berichtenapp dagelijks 8 miljard keer worden bekeken. Dit is wel 5 keer hoger dan een jaar geleden. Dat zijn nog eens cijfers om de slingers voor uit de kast te halen. Nog een laatste update voor Snapchat: de datum. We weten het ondertussen wel. Als je naar rechts swiped krijg je verschillende filters, geotags, de tijd en het aantal graden in je beeldscherm. Als je nu op de tijd klikt is er ook de mogelijkheid om de datum in je snap te versturen.

Zo, ben jij ook weer helemaal bijgepraat. Of je de nieuwe updates in social-land een Oscar waard vindt laten we aan jou over. In ieder geval kan je er nu zelf op los twitteren en posten, en wie weet val je dan in de prijzen met het Beste Bericht Van De Buurman!

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.   

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Arvind kumar
When i am using the windows first time then firstly i have to know that <a href="http://passwordsinmicrosoftedge.com/">how to see remembered passwords in microsoft edge</a> after learned this function i am so excited to see the new and latest version.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie