Tex Gunning, ceo Leaseplan, gebruikte het jaar 2017 om het bedrijf naar een volgende fase in business te brengen. Binnen een jaar stond er - met hulp van bureau Etcetera- een compleet nieuwe belofte, aangevuld met een disruptief nieuw businessmodel.
Ook in de leasemarkt zie je de trend van ownership naar usership en subscription, constateert Gunning. Met de nieuwe missie ‘Any car, anytime, anywhere’ wil Leaseplan hier aan tegemoet komen.
Te beginnen met een nieuw businessmodel: CarNext.
Gunning zag mogelijkheden in het verkopen en leasen van auto’s waarvan het contract na 3 of 4 jaar is afgelopen. Jaarlijks neemt LeasePlan minimaal 250.000 van deze auto’s terug.
Die auto’s werden tot voor kort doorverkocht aan opkopers, die de auto’s weer doorverkochten. Bij elkaar miljarden aan potentiële omzet die de wholesale-markt werd ingeduwd.
Gunning besloot dat het klaar was: ‘De opkopers staken samen met de dealers een flink percentage in hun zak. Als wij nu een digitaal platform zouden bouwen waar de consument die auto’s kan bekijken, plus hun hele geschiedenis, hoeft hij geen auto te kopen van een tweedehandsautohandelaar. En waarbij wij bovendien garantie bieden, tegen een vaste prijs.’
Breukelen
Inmiddels staat de eerste CarNext-outlet van LeasePlan langs de A2 in Breukelen. In de loop van 2018 volgen er meer. Gunning: ‘En 80 procent van de consumenten die binnenkomen, vertrekken met een auto, gekocht of geleased. Waarom? Omdat ze op internet precies hebben uitgezocht wat ze willen en de prijzen hebben vergeleken. En ze hebben vertrouwen, dat vooral.’
De belofte ‘Any car, anytime, anywhere’ kun je met CarNext.com nu al inlossen, stelt Gunning. ‘Die auto’s hebben immers een behoorlijke afschrijving achter de rug. Dus als iemand de auto goedkoop wil leasen, kan dat ook. Voor een jaar, zes maanden, drie maanden. Er rijden dagelijks 1,6 miljoen LeasePlan-auto’s op de weg. Waarvan 600.000 in het derde en vierde jaar van hun lease zitten. We kunnen op elk moment tegen iemand die in zo’n auto rijdt zeggen: joh, geef die auto terug, hier heb je een nieuwe. En we geven die oude auto een tweede leven op CarNext.com.’
Sinds de start zijn via deze constructie 2500 auto’s uitgeleend. Gunning: ‘Grappig genoeg zijn het niet overwegend consumenten: het merendeel gaat naar mensen met kleine en middelgrote bedrijven.’
Net zo winstgevend
De precieze cijfers heeft hij niet paraat, maar volgens Gunning is de tweede lease net zo winstgevend als de eerste. ‘Dat komt omdat de afschrijvingskosten veel lager zijn. De onderhoudskosten gaan natuurlijk wel wat omhoog, en de rest blijft hetzelfde. Verzekering, banden.’
Het hele interview met Tex Gunning vind je terug in Tijdschrift voor Marketing, 2018- 01/02. En vanaf volgende week maandag op Marketingonline.nl (premium content).