KFC stelt Colonel Sanders voor aan Frankrijk met Hollywoodachtige campagne

De Amerikaanse fastfoodketen is al 26 jaar actief in Frankrijk, maar slechts 3% van alle Fransen kent het boegbeeld van KFC.

In de Verenigde Staten is Colonel Sanders van KFC net zo bekend als Ronald McDonald van McDonalds, maar in Europa is dat heel anders. Terwijl KFC sinds 1991 restaurants heeft in Frankrijk, weet slechts 3% van de Fransen wie Colonel Sanders is. Zijn hoofd staat al 26 jaar op de kip-emmers, maar hij was nooit onderdeel van de merkcommunicatie. Tot nu.

Het karakter Colonel Sanders is gebaseerd op de oprichter van KFC: Harland Sanders. In de jaren vijftig, nadat hij de keten Kentucky Fried Chicken (KFC) oprichtte, liet Sanders zijn snor en sik groeien en vanaf dat moment droeg hij een wit pak en een strikje. Dit beeld van de oprichter werd de mascotte van het merk. De titel Colonel heeft niets te maken met het leger, maar komt van de eretitel 'Kentucky Colonel'. In de staat Kentucky wordt die titel verleend aan inwoners van met een prijzenswaardige staat van dienst.

Bureau Sid Lee Paris maakte de nieuwe merkcampagne voor KFC Frankrijk, waarin de Colonel centraal staat. In een tv-reclame van anderhalve minuut (primetime uitgezonden) stelt de Colonel zich voor. Sanders ziet twee Fransen kip eten bij de KFC. 'Wat heb jij genomen?' vraagt de een. 'Gewoon kip', zegt de ander.

De Colonel legt in een Hollywoodachtige video uit dat zijn kip helemaal niet 'gewoon' is. Terwijl hij de wereld rondreist vertelt hij (in het Frans met een duidelijk Amerikaans accent) wat zijn recept voor gefrituurde kip zo bijzonder maakt. Ondertussen doet hij niet onder voor James Bond: stunts op een motor, waterskieën met krokodillen, een barre tocht door de woestijn - niets is te gek voor Sanders.

Bekijk hieronder de commercial (met Engelse ondertiteling)

De Franse creatieven introduceerden Colonel Sanders als een echte beroemdheid. Ze kondigden zijn komst aan met een outdoorcampagne, er stond een interview in magazine Konbini en op Twitter was er een aftelmoment voor de reclamefilm. De Franse medewerkers van KFC kregen een exclusieve speech van de Colonel. Marketingdirecteur Pascale Laborde (KFC Frankrijk): 'Dit is meer dan een reclamecampagne. Ons doel is een oprecht verhaal te vertellen over Colonel Sanders en zijn recept. De introductie van Sanders in Frankrijk is slechts het eerste hoofdstuk in een nieuw verhaal van het merk.'

Credits:
Agency: Sid Lee Paris
Client: KFC France
Ad Title: Colonel Sanders
Chief Creative Officer: Sylvain Thirache - Executive Creative Director
Brand Supervisors: Frédéric Levacher, Pascale Laborde, Sophie Lacroix, Cécile Lequeux
Creative Directors: Céline & Clément Mornet Landa
Agency Supervisors: Johan Delpuech - President, Mehdi Benali - Managing Director, Héloïse Marchal - Account Director, Benoit Fernandes - Account Manager
Copywriter: Simon Lamasa
Art Director: Sophie Dherbecourt
Head of Strategy: Benoit Pellevoizin
Strategist: Patrice Zamy
Head of Production: Thomas Laget
Agency Producer: Marine Redon
Production Company: La\Pac
Producer: Delphine Guerin
Director: Jeff Low
DOP: Martin Ruhe
Music: Sanjiv Sen
Music Producer: Schmooze
Post Production: Mathematic
Post Producers: Jane Jamaux & Paul Crehange

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie