Jong bureau, gevestigde namen, misschien precies een goede tijd om de vleugels uit te slaan, maar toch opvallend snel opgestapt bij PROUD Design. Waarom dat? Alef de Jong licht toe...
Net anderhalf jaar nadat jullie bij PROUD begonnen zijn jullie alweer weg. Liep het niet?
Jawel, we zijn begonnen met een gezamenlijke ambitie. Na anderhalf jaar zijn we erachter gekomen dat er onvoldoende synergie is tussen deze designdisciplines. Afzonderlijk komen we beter tot ons recht. PROUDdesign met zijn focus op packaging design en wij met onze focus op corporate design. We gaan als goede vrienden zelfstandig verder en we helpen elkaar waar dat kan. Als wij een specifieke foodverpakkingvraag krijgen zullen we die doorverwijzen naar PROUDdesign. Zij zijn de beste in die discipline. Wij in het ontwikkelen van merken.
Ligt er dan echt zo’n wereld van verschil tussen corporate, brand design en packaging, veel bureaus combineren dat toch?
Je zou zeggen dat het verschil niet er groot is, want het is immers beide een designdiscipline. In de praktijk is het echter een groot verschil of je voor een merk werkt of voor een product. De functie, de aanpak en het ontwerpproces zijn anders en daarmee het resultaat ook. Beide disciplines zijn een specialisme. We hebben wel geleerd van de snelheid waarmee gewerkt wordt. De detaillering van de ontwerpen en de verleiding die in de verpakking moet zitten. Een waardevolle ervaring die ons verder brengt in het werken voor merken.
Op welke klanten gaat Wunder zich richten, nemen jullie klanten mee?
Wij werken natuurlijk het liefst samen met ambitieuze ondernemingen en ondernemers. Mensen met een drive, met durf en visie. We richten ons niet op een specifieke branche. Onze interesse en ervaring is divers. Van retailers tot zorginstellingen en van telecom tot de culturele sector. De klanten waarvoor we werkten zijn allemaal meegegaan. We hoeven zeker niet stil te zitten, zo werken we aan de re-branding van Pour Vous Parfumerie en PowerSlim. En ondersteunen Team Giant-Shimano en Telfort met design en communicatie.
Je stapte samen met Menno van Waardhuizen over van Koeweiden naar PROUD en nu beginnen jullie samen Wunder. Zijn jullie zo’n hecht team?
Ja, we overlappen elkaar in denken en doen. Wunder heeft daarom geen verschillende afdelingen. Er zijn twee functies. Je bent een creatief strateeg of strategisch creatief. Als team werk je aan doelgerichte, creatieve oplossingen. Vanuit dezelfde visie met een andere achtergrond. Als het nodig is schakelen we specialisten in. De opdrachtgever heeft geen overbodige mensen aan tafel, maar een dedicated team, dat strategisch en creatief in oplossingen denkt.
Het is al met al best een drukke markt aan dienstverlenerszijde, waar ligt jullie unieke waarde, wat maakt jullie onderscheidend?
Zoals je aangaf hebben we gewerkt bij gevestigde bureaus. Daar hebben we het vak geleerd en ruimte gehad om te experimenteren. Daar zijn we ze ook dankbaar voor en vanuit die ervaring voelen we de behoefte om het anders te doen. We laten ons inspireren door nieuwe inzichten, van interactieve bureaus, persuasion designers, scenario schrijvers, ondernemers en start-ups. We geloven in een organisch proces en werken niet voor klanten, maar met klanten. Ons proces is open en de uitkomst communicatief en interactief. Wij zijn ook geen grafisch ontwerpbureau, maar een strategische designbureau dat merken fascinerend maakt.
Maar is de ruimte er?
Ja, pas nog schreef de directeur van – eeeh - een gerenommeerd designbureau ons in een mail: ‘Klinkt als een mooi initiatief. Er is absoluut ruimte voor nog een goed designbureau.’ En daar heb ik niets aan toe te voegen.