'Love Beats Money', zo heet de korte film die ING vrijdag publiek maakt. Love Beats Money, dat tot stand werd gebracht in samenwerking met reclamebureau J. Walter Thompson Amsterdam, wordt een 'sociaal experiment' genoemd, waarbij onderzocht wordt of mensen hun vriendschap of familieband belangrijker vinden dan geld.
Heineken look-alike
ING als verbinder, zou je kunnen zeggen, en dat idee heeft - ook in de uitvoering - veel weg van het 'sociaal experiment' dat Heineken vorig jaar uitvoerde. World's Apart van Heineken gaf mensen met (zeer) uiteenlopende opvattingen de keuze: weggaan, of samen een biertje drinken en hun verschillende opvattingen bespreken. Bij ING is er ook een dergelijke keuze.
Tranen
Love Beats Money brengt steeds twee mensen in beeld die vroeger een hechte band hadden, vrienden waren of familie zijn, maar die vanwege een geschil om geld geen contact meer met elkaar hebben. Deze twee mensen zijn los van elkaar geïnterviewd over de situatie, hun onderlinge relatie en het geld. Nadat ze beide elkaars interview bekeken hebben, krijgen ze de keuze: Is je vriendschaps- of familieband belangrijker dan geld, kies dan voor het hart of is geld belangrijker kies dan voor het euro-teken. Het behoeft geen uitleg dat mensen voor de liefde kiezen en elkaar huilend in de armen vallen. De emo-piano eronder doet de rest.
Evangelische Omroep
Het idee doet ook denken aan 'Het Familiediner' van de Evangelische Omroep, waarin presentator Bert van Leeuwen familieleden die met elkaar in conflict zijn weer samen aan tafel tracht te brengen. De vraag is waarom uitgerekend een bankmerk als ING in de schoenen van vereniger moet gaan staan. Johan van der Zanden, head of communications & brand experience ING Nederland en België, zegt dat geld onderlinge verhoudingen uit balans kan brengen.
Johan van der Zanden: 'Met Love Beats Money hebben wij mensen opnieuw met elkaar in contact gebracht en getracht ze nieuwe inzichten te geven en drempels weg te nemen. De koppels zijn herenigd en gelukkig zijn ze daar allemaal blij mee. Liefde is uiteraard belangrijker dan geld. Wij willen mensen met deze film graag inspireren en raken.'
Love Beats Money is vanaf vrijdag via de social media kanalen (YouTube, Facebook, Twitter, Instagram) van ING te zien.
Credits
Verantwoordelijk bij klant: Iris Fokkema, Thijs Jaski, Mirjam Smit, Marc Smulders
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Creatie: Amiran Yaghout, Bas Korsten
Business director: Alewijn Dekker
Producer: Dorine de Wilde
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Susanne Opstal
Producer: Frank de Kok, Wikke van den Burg, Defne Anit
Editor: Tim Wijbenga
Muziek: Eren Önsoy
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!