Vertel me welke media je gebruikt en ik zeg wie je bent. Onze rubriek ‘Het mediaportret van’. Deze keer door Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, bestuursadviseur en toezichthouder in de zorg.
Wat lees of luister je iedere ochtend als eerste?
Bij het ontbijt lees ik het Financieele Dagblad, daarna check ik Twitter, Facebook & Whatsapp. En natuurlijk ook mijn mail. Ook volg ik via google alerts het nieuws over een aantal klanten en sectoren en over relevante thema’s, zoals strategie, leiderschap, toezicht, zorg, innovatie en natuurlijk alles wat reputatie betreft.
Heb je nog een papieren krant?
Ja, meerdere. Het FD en NRC Handelsblad, al meer dan twintig jaar, plus wekelijks Elsevier, Vrij Nederland, de Groene Amsterdammer en een aantal vakbladen als Adformatie en Communicatie, maar ook Zorgvisie en Lucide. Daarnaast op kantoor ook de Telegraaf, het AD, Trouw en de Volkskrant. Er kan zomaar iets over onze opdrachtgevers in staan. Ik ben dol op ouderwets papier, we kijken al vaak genoeg naar een scherm.
Welke tv-programma heeft jouw leven veranderd?
Geen een. Als ik TV kijk is het RTL Late Night, Pauw, DWDD of de journaals. En met onze drie kinderen van 12, 11 en 9 kijken we regelmatig samen thuis het Jeugdjournaal. Daarnaast kan ik genieten van een goeie serie op z’n tijd, zoals Mad Men. Een documentaire als Het Snelle Geld van Jort Kelder heb ik ook met interesse gevolgd. Kwaliteitstelevisie.
Met welk medium wil jij liever niet gezien worden?
Geen. Het is juist de kunst is om uiteenlopende bronnen te raadplegen en daar heb ik een tic aan overgehouden: ik ben een media junk.
Welk tv-programma zap je meteen weg?
Programma’s als Expeditie Robinson, daar heb ik niet zoveel mee.
Mijn ideale radiomoment is…
In de auto, Radio 1 Journaal of BNR. Serieus nieuws, lichtvoetig gebracht. Ik heb het geluk dat ze me ook regelmatig weten te vinden voor commentaar en luister dus met een professioneel oor.
Aan welk programma koester je de mooiste jeugdherinnering?
Koot en Bie natuurlijk. Geestig, positief, met liefde gemaakt.
Als de krant een meneer is dan zijn sociale media…?
De digitale dorpspomp, waar een stel pubers de wereld becommentarieert en alles en iedereen elkaar in de gaten houdt. Sociale media zijn vooral handig om te weten wat er leeft.
Welke titel zou jij graag restylen?
Ik vind dat programma’s als Argos, Keuringsdienst van Waarden, Rekenkamer, Tegenlicht en Zembla steeds vaker doorschieten. Ze noemen het onderzoeksjournalistiek, maar weigeren toch regelmatig hoor en wederhoor toe te passen. Het resultaat is dat bedrijven en soms hele sectoren zonder nuance worden afgefakkeld. Raar dat dit soort programma’s, die zelf zo kritisch en veelal vooringenomen links zijn, zelf zo weinig kritiek krijgen.
Welk blad is jouw guilty pleasure?
Graag lees ik lifestylebladen en opinie- en human-interestmagazines. Bladen als Quote, The Economist, LXRY, Ode of Juist, de nieuwe bijlage van Elsevier, kan ik ook verslinden: verboden luxe. Net als het FD Persoonlijk op de vroege zaterdagochtend, cappuccino erbij. En op Schiphol koop ik Monocle Magazine: nooit neerslachtig, altijd origineel. Niet doorsnee maar wel stijlvol. Het puurste genot.
En wat is jouw geheime tip?
Varieer in mediagebruik. Links, rechts, progressief, conservatief, hetero of homo, oppervlakkig of diepgaand: het kennen van de verschillende gezichtspunten verrijkt je visie en je leven. Pas op dat je niet vooringenomen wordt. Blijf nieuwsgierig.
Als jij een site zou zijn, hoe ziet die er dan uit?
Stijlvol, strak, met snob appeal maar scherp. Met content die prikkelt. Ik houd van media die pleasen en teasen.
Gaat naar bed met?
De geestigste vrouw ter wereld. Iedere dag weer, haha. De nacht is voor de verstilling.