Iens komt met Insider. Dat is een aanvullende ranking van restaurants die zowel online als mobiel (app) kan worden opgeroepen. Liefhebbers van de haute cuisine, zo belooft Iens, vinden hier alle toprestaurants van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag op een rijtje (uitbreiding volgt). Uitsluitend de hoogte van het cijfer bepaalt de positie in de lijst. Wel kunnen consumenten de lijst ranken op een zestal andere criteria, waaronder ‘populariteit’, ‘nieuwe aanwinsten’ en ‘kortingen’. (Default wordt de lijst gerangschikt op ‘afstand’, wie op ‘cijfer’ wil rangschikken moet dat handmatig aanpassen.
Guide Michelin
Restaurants worden door Iens in de ranking van het topsegment opgenomen als ze vermeld worden in de gerenommeerde restaurantgidsen Guide Michelin of Gault Millau. Ook restaurants die op Iens worden gewaardeerd met een 9 of hoger (op basis van minimaal 25 reviews), komen in de selectie terecht. De gemiddelde menuprijs van een ‘Insider-restaurant’ is minimaal 35 euro op basis van 3 gangen. Iens werkt voor Insider samen met een drietal influencers. Zij delen hun ervaring op het Iens-profiel van de restaurants uit de selectie.
Horecava
Iens zegt hiermee tegemoet te willen komen aan de behoefte aan een transparante ranking, zonder verstorende algoritmes die de zichtbaarheid van restaurants vertroebelt. Iens lag (en ligt nog steeds) onder vuur en werd door restauranthouders zelfs beticht van ‘maffiapraktijken’ omdat betalende restaurants (en later; restaurants die de reserveringsdienst van Iens afnamen), een hogere zichtbaarheid genoten. Op die manier liggen zij aan het (betaalde) infuus van de restaurantetalage. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kondigde tijdens de afgelopen Horecava een eigen restaurantsite aan, 'Bookdinners'. Bij de site, die al een tijdje in de lucht was, zijn zo'n 2 duizend restaurants aangesloten.
Almir Ambeskovic, country manager (Nederland e.a.) van Iens en marketing manager Glenda Caradonna lanceren Insider
Sortering
Een ander initiatief in dit licht, is de aanpassing van de sortering van alle restaurants. Volgens Iens wordt het zoeken, selecteren en reserveren daarmee makkelijker. Tot nu toe was de sortering gebaseerd op de cijfers van de restaurantbezoekers, maar nu wordt een algoritme leidend dat is gebaseerd op een zestal factoren. Dat zijn:
- Gemiddeld cijfer
- Aantal recensies
- Beschikbare tafels
- Aantrekkelijkheid van de promoties
- Het aantal annuleringen gedaan door het restaurant zelf
- Afstand
De volgorde die uit het algoritme volgt, is volgens Iens relevant voor de gebruiker. Wie deze relevantie desondanks niet bevalt, kan (net als eerder genoemd) handmatig kiezen voor de sorteringopties:
- Online reserveren mogelijk via Iens
- Kortingen
- Cijfer
- Afstand
- Nieuwe aanwinsten
- Populariteit
- Prijs
- POP
Los van de online zichtbaarheid die Iens tegen betaling biedt, en het reserveringssysteem (ook te integreren op de website van het restaurant zelf), kunnen restaurant ook promoties inkopen. Iens toont die restaurants via de zogeheten POP-selectie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!