In september 2015 meldden wij dat Lidl zijn 500 duizendste fan op Facebook had verwelkomd. Opmerkelijk, want Jumbo ging toen richting 360 duizend likes en marktleider Albert Heijn naar de 318 duizend likes. Specialisten zeiden toen dat de underdogpositie van Lidl een rol in het succes speelde, terwijl de communicatievrouw van Lidl, Christine Braun (foto) zei dat Lidl de komende tijd nog volop ideeën op stapel had staan. Inmiddels staat de teller op 600 duizend. Braun vertelt hoe het Facebook-avontuur verder ging.
De Facebook-pagina van Lidl is het laatste jaar gegroeid met zo’n 100 duizend likes. Lig je daarmee op schema?
‘Natuurlijk zijn likes interessant voor ons merk, maar wij focussen vooral op het bereik en het engagement van de content. Bereiken we de juiste doelgroep en weten we deze zo te enthousiasmeren dat ze ook interacteren met de posts? Het afgelopen jaar hebben we niet alleen meer fans en nieuwe klanten bereikt. We hebben ze benaderd met relevante content die de doelgroep aanspreekt. Sociale media bieden ons de mogelijkheid om met beide benen midden in de doelgroep te gaan staan. Het brengt ons merk tot leven, zorgt ervoor we continue top of mind zijn én blijven in onze doelgroep.’
Zijn jullie na het succesmoment vorig jaar andere dingen gaan doen om het contact via Facebook verder te verbeteren?
‘De nieuwe en bestaande fans inspireren en verder helpen, dat is de uitdaging. Op dit gebied gaat social advertising een steeds grotere rol spelen. Door het aanmaken van audiences en de juiste targeting kunnen we de juiste content aan de juiste doelgroep presenteren. Leuk om te melden is dat we een Instagram-account hebben. Een mooie plek om inspiratie op te doen, op elk moment van de dag. Nu al meer dan 11.000 fans en een perfect feed.’
Wat zijn de hoofdbrekens die jullie aanwezigheid op Facebook met zich meebrengt?
‘Lidl heeft een unieke community. De fans delen recepten, tips, weetjes en feitjes met elkaar. Met het vergroten van de fanbase en het bereik ontstond er een nieuwe uitdaging op het gebied van webcare. Het afgelopen jaar heeft Lidl het webcareteam verder uitgebouwd en geprofessionaliseerd. We leren dagelijks nog, ook van onze fans. Met feedback doen we wat. Een positief voorbeeld is het feit dat een aantal fans structureel om een product als havermout heeft gevraagd. Hoe mooi is het dat er nu al een jaar havermout in onze schappen ligt?’
Jullie werken sinds kort samen met socialemediabureau Dorst & Lesser, heeft dit jullie présence op Facebook geprofessionaliseerd?
‘In samenwerking met Dorst & Lesser hebben we een herkenbare, consistente social strategy ontwikkeld. Deze content hebben we het afgelopen jaar nauwlettend gemonitord en constant geoptimaliseerd, zodat we vandaag de dag content maken die echt aansluit op de doelgroep. Geen één-op-één-marketingverhalen of reclamespotjes, maar echte social content. Daarbij volgen we uiteraard wel onze marketingkalender.’