Hoe de Postbank na 23 jaar haar kleur verloor

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken.

Maandag verwelkomden we de 17 miljoenste Nederlander. Twee miljoen inwoners geleden schreef Postbank nog reclamegeschiedenis met haar ’15 miljoen mensen’-campagne. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons 30 jaar terug naar een land van duizend meningen, twee internettikken en oranje boven.


Sprookjeshuwelijk
In 1986 fuseerden De Rijkspostspaarbank en Postgiro tot de ‘Postbank’. Een bancair sprookjeshuwelijk dat leidde tot een van de meest gewaardeerde bankenmerken. Deze nieuwe bank moet een revolutionaire bank worden die bankieren makkelijker maakt. Nog hetzelfde jaar komt het daarom met een belangrijke innovatie: elektronisch bankieren.

Girotel, deze elektronische betalingsdienst, sloeg echter niet direct aan. Internet was nog geen gemeengoed in onze huiskamers en na drie moeizame jaren bleef Girotel op slechts tienduizend gebruikers steken. Consumenten vonden het te prijzig, onder meer vanwege de dure telefoontikken die het gebruik van de online dienst met zich meebracht. De Postbank bedacht daarom een slim programma waarmee gebruikers voortaan offline een betaling konden aanmaken. Pas bij het versturen van deze betaling hoefde je online te gaan en dat duurde dan meestal &;slechts&; twee telefoontikken. Het bleek een schot in de roos. Zowel de populariteit van Girotel als die van de Postbank zelf steeg tot ongekende hoogte.

NMB denkt met u mee
De bank zelf blijft ook evolueren. In 1989 volgt een fusie met de Nederlandse Middenstandsbank, bekend van de slogan ‘De NMB denkt met u mee’. In 1991 volgt een nieuwe fusie. Ditmaal gaat de Postbank in zee met Nationale-Nederlanden. Laatstgenoemde ziet in het uitgebreide kantorennet van Postbank een mooie aanvulling op de agenten

van Nationale-Nederlanden. Door deze fusie wordt de Postbank ook onderdeel van de sterk groeiende ING Groep. Het merk Postbank mag echter zelfstandig blijven opereren van ING en behoudt haar blauwe identiteit. Een identiteit die versterkt wordt door populaire commercials met , en natuurlijk dé hit: . Na jaren van succes valt in 2009 alsnog het blauwe doek voor Postbank. ING wil onder één merknaam haar dienstverlening verbeteren en kosten verminderen. Het giroblauw moet daarom nu wel plaatsmaken voor ING-Oranje en het merk Postbank verdwijnt definitief naar de financiële jachtvelden.
Foto: ANP

;15 miljoen mensen&;-reclame (1997)

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie