Er zijn bureaus (niet in Nederland voor zover ik weet) die namen bedenken voor baby’s. Dat kost je wel enkele tienduizenden euro’s. Maar dan heb je ook wat. En nee, het is niet zomaar een paar dagen bladeren in dikke boeken met voornamen, er worden echt totaal nieuwe, dus unieke namen bedacht. In de Linda las ik: ‘Maar vergis je niet, een welgekozen naam kan je kind zomaar een voorsprong geven in het leven’.
Zomaar.
Als de ouders van Albert het bedenken van de naam van hun zoon hadden uitbesteed aan professionals, had hij dat relativiteitstheorietje echt veel eerder kunnen bedenken. En dan Peter! Best leuk hoor, om op basis van jouw theorie CERN te laten bouwen en het zogeheten ‘godsdeeltje’ te ontdekken, maar met een beetje naam hadden we dat hoofdstuk allang uit.
Nog meer schoonheid
Net als Piet, met die schilderijen van hem; als hij die geometrische kleurvlakken al op z’n tiende had gemaakt dankzij een unieke naam, had hij meer tijd gehad zich verder te ontwikkelen om ons met nog meer schoonheid te kunnen verbazen.
Over Steve heb ik het niet eens. Met een betere naam waren die laptops allang goedkoper geweest. En Johnny was vermoedelijk al nog voor zijn tweede verjaardag een briljant acteur als z’n ouders het bureau hadden ingeschakeld. En Willem, Willem was op z’n tiende al ergens keizer geworden.
Nomen est lang niet altijd omen.
Palet aan merkwaarden
Mensen worden namelijk al geboren met een palet aan merkwaarden, waaronder een specifiek karakter. Bovendien blijft elk mens een leven lang uniek. Maar dat ook wij als mens een naam nodig hebben, is duidelijk, anders kunnen we alleen maar worden aangesproken met Dinges. En dat willen we niet. Omdat we dan allemaal Dinges heten. Koning Dinges is getrouwd met Dinges en heeft drie dochters: Dinges, Dinges en Dinges. (Overigens vind ik Dinges de leukste.)
Bij producten, diensten en bedrijven heeft de naam natuurlijk dezelfde functie: onderscheid.
Elke dag hard werken
Maar de waarden die de (merk)naam gaat vertegenwoordigen, zullen de eigenaren er planmatig zelf in moeten leggen, zoals er ook voor uniciteit elke dag keihard gewerkt moet worden.
En elke marketeer weet hoe moeilijk het is om van een naam een merk te maken en dat merk te laten groeien, te laten evolueren. De keuze van de juiste naam kan dan van cruciaal belang zijn.
Maar mensen worden wie ze zijn. Of ze nu Kevin of Xaverius, Godelinde of Sjantal heten.
Gelukkig maar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!