Oscar Hammerstein noemt Heineken de moordenaar van Sjoerd Kooistra.Dat mag totale onzin zijn, de schade aan het imago is er. Wordt Kooistra voor Heineken wat de oliebron voor BP is?
Imago technisch heeft het er iets van weg. Een reminder voor bedrijven om te beseffen dat alles reclame is.
Je kunt niet alles goed doen, wordt wel gezegd. Een mens is ook maar een mens, waar gehakt wordt vallen spaanders en meer van die dingen. Dat klinkt allemaal prettig aannemelijk, maar als bedrijf moet je niet teveel mensen willen hebben die zo denken. Wat heet, als bedrijf zou de sanctie voor wie ook maar iets van een tekortkoming durft weg te wuiven een loden parachute moeten zijn.
Een bedrijf moet alles goed doen. Geen mitsen, geen maren, geen ‘och nou ja...’: een bedrijf kan het zich niet permitteren om ook maar iets te doen dat zelfs maar een krasje zou kunnen veroorzaken op het imago. Een bedrijf is meer dan z’n reclame. Een bedrijf ís z’n reclame. Een bedrijf moet de perfectie zelve zijn. In alles.
Heineken is naar buiten toe nog altijd de toffe peer die de oprichter ooit was. Nog altijd goed voor commercials die er mogen zijn, wereldwijd succesvolle marketing, fijne winsten en blije aandeelhouders. Alles in orde aan die kant van het spectrum. Maar in de spelonken van de bierwereld gistte het al langer dan vandaag van de verhalen over afknijpcontracten met de horeca en onderhandelingstechnieken waar Napolitanen in glimmende pakken al eens naar geïnformeerd zouden hebben.
Zaken doen is een hard bedrijf. Er mag geld verdiend worden. Er moet geld verdiend worden. Daar hoef je zelfs niet perse heel ethisch en politiek correct over te doen. Zorg er alleen als bedrijf voor dat je het zo doet, dat het je zo kostbaar en zorgvuldig opgebouwde, glanzende buitenkant niet schaadt. De dood van Sjoerd Kooistra is wat dat betreft even pijnlijk voor Heineken als een falende afsluiter voor BP.
Oscar Hammerstein, advocaat en goede vriend van Sjoerd Kooistra, durfde voor de camera’s wel te zeggen dat ‘Heineken Kooistra vermoord heeft’. Grote woorden waar kleine Oscar waarschijnlijk nog een berg spijt van gaat krijgen. Maar de schade aan het Heineken imago is er. Al was Kooistra zelf niet wat je noemt een uberethische horeca-ondernemer, hij zal in de ogen van het grote publiek altijd de kleine man zijn, kapot gemaakt door de grote reus. Heineken kan van alles uit de doeken doen over de hele affaire, het blijft damage control. Wat moet je anders: zeuren over wie dan nu die lullige 2 miljoen aan openstaande huur gaat betalen?
Alles is reclame, alles werkt voor je bedrijf - en zo niet, dan werkt het tegen je. Mogelijk moet Heineken z’n klantencontacten herzien. Is het niet te hard, te scherp, te nietsontziend. Misschien moet het in alle klantcontacten meer de gentleman te zijn die bij de marktleiderstatus past. Misschien niet zo krampachtig proberen de laatste cent uit een biertap te persen. Het mag een agendapuntje worden op de komende vergadering van de Raad van Bestuur. Vlak na het puntje: “Wie van ons gaat er naar de begrafenis van Kooistra?”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!