Overslaan en naar de inhoud gaan

Er is een hausse aan adviseurs crisiscommunicatie, en dat komt door begripsverwarring

Afgaande op het aantal crisisadviseurs en -bureaus zou je denken dat ons land 24/7 in brand staat. Gelukkig valt dat mee.
Camera filmt
© Macor, 123RF
Camera filmt
© Macor, 123RF

Door Lars Walder

Je hoeft maar even te googelen op ‘crisiscommunicatie’ en een enorme lijst aan adviseurs, trainers, bureaus schiet aan je voorbij. Crisis is hot. ‘Crisiscommunicatie is haast een commodity geworden’, zo vertelde erkend reputatiestrateeg Paul Stamsnijder mij onlangs.

related partner content for mobile comes here

Hij heeft gelijk. Als je afgaat op het aantal bureaus en adviseurs in crisismanagement en crisiscommunicatie in Nederland, zou je haast denken dat ons land 24/7 in vuur en vlam staat. Gelukkig is dat niet het geval.

Waar komt die hausse aan crisisadviseurs dan vandaan? Ik vermoed dat het onder meer te maken heeft met een verwarring rondom het woord ‘crisis’. De meeste crisissen zijn namelijk geen echte crisis, maar eerder issues. Christchurch, Boeing en zeer recent het schietincident in een tram in Utrecht, daarover bestaat geen twijfel, dat zijn crisissen. Veel andere zaken voelen wel als crisis, maar zijn het vaak niet. 

Een issue is voorspelbaar

Een issue is iets dat betwistbaar is, bijvoorbeeld de service van een bedrijf of de kwaliteit van een product of dienst. Wanneer Radar of Kassa de kwaliteit van je dienst betwijfelt, dan is dat een issue en geen crisis. Het kan wel uitdraaien op een crisis (bijvoorbeeld wanneer je verkoop keldert vanwege een uitzending).

Een issue kan je in veel gevallen zien aankomen en is enigszins voorspelbaar. Je weet als organisatie bijvoorbeeld vaak heel goed dat de discussie met vakbonden niet lekker loopt. Of je voelt aan dat er iets in je operationele proces niet helemaal lekker gaat. Issuemanagement houdt zich bezig met anticiperen op die voorspelbare incidenten.

Het gaat om reputatie

What’s in a name? Ik werk al bijna twintig jaar als adviseur op het gebied van crisiscommunicatie. Ruim negentig procent van mijn werk gaat echter over issues. Over het voorbereiden, inzien van en inspelen op mogelijke issues die kunnen uitdraaien op een crisis. Uiteindelijk draait zo’n issue of crisis altijd om je reputatie; wat vinden je werknemers, klanten, buren, aandeelhouders en andere stakeholders van jou? Je besteedt veel tijd aan het opbouwen van een goede reputatie bij al deze partijen. Een issue (of crisis) kan deze reputatie in rap tempo om zeep helpen. Tenzij je goed bent voorbereid.

Care en cure

Binnen elk bedrijf zijn er hoofdpijndossiers, of het nou het sluimerend arbeidsconflict is, financiële perikelen of een IT-probleem. Deze dossiers, of issues, voelen vaak aan als een crisis en daar kun je wel wat deskundige ondersteuning bij gebruiken. Et voilà, die vind je genoeg online.

Een kort communicatieadvies rondom een crisis kan een bedrijf of organisatie enorm helpen, maar de reputatie is er niet altijd mee gered. De commodity crisiscommunicatie is als een eenmalig communicatiepilletje dat de acute hoofdpijn weghaalt.

Voor de lange termijn - bouwen aan een solide reputatie - is een meer gestructureerde communicatie aanpak noodzakelijk. Dan kun je een adviseur inschakelen die gedurende langere tijd met je meeloopt en je wijst op mogelijke issues die kunnen uitmonden in een crisis. En die naast je staat, mocht het toch zover komen.

Lars Walder is zelfstandig adviseur strategische communicatie. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Frank Regtvoort

Je vermoeden (‘verwarring rondom het woord crisis’) is onjuist en er is geen hausse aan wat jij ‘crisisadviseurs’ noemt. Wel is in korte tijd gestaag het aantal (communicatie)professionals gegroeid dat in de context van een crisis met kennis van zaken van de gewenste betekenis kan zijn. Anders dan voor jou is dit type communicatiewerk geen issue voor getroffenen, betrokkenen en belangstellenden (onder wie journalisten): zij zijn geholpen met dit communicatiewerk dat om geen andere reden wordt gedaan dan hen te helpen. Kom daar maar eens om bij het gros van het (communicatie)werk dat door zogeheten ‘strategic communication advisors’ wordt gedaan. Over issues gesproken.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in