Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatiespecialist Arne Schaddelee (CU Utrecht), tussen boeren en studenten

Provinciale Staten 2019. Adformatie sprak met drie lijsttrekkers uit media en communicatie. Deel 2 over een bijzondere mediamix.
Arne Schaddelee, de lijsttrekker van de Christen unie in Utrecht
Arne Schaddelee, de lijsttrekker van de Christen Unie in Utrecht
Arne Schaddelee, de lijsttrekker van de Christen unie in Utrecht
Arne Schaddelee, de lijsttrekker van de Christen Unie in Utrecht

Arne Schaddelee is eigenaar van communicatiebureau de gele kamer, waarmee hij 'in een wereld van big data en communicerende koelkasten, wil zorgen dat communicatie blijft raken'. Dat probeert hij ook in zijn provincie, als fractievoorzitter van de ChristenUnie van Utrecht.

related partner content for mobile comes here

Insteek campagne

'Het landelijke thema van CU is ‘waardevol’ en wordt gelinkt aan bijvoorbeeld ‘ouder worden’. Lastig om te vertalen naar de provincie op thema’s als OV, ruimtelijk ordening, wegenstructuur. Vier jaar geleden zat het ons mee. Toen kwamen veel oude kerken leeg te staan. Dat bracht ons op een bijzonder standpunt: CU Utrecht is tegen de bouw van nieuwe kerken. Dat genereerde heel veel positieve aandacht.' 

Dit jaar heeft de CU in Utrecht het landelijke thema een draai gegeven met zijn opvattingen over actuele onderwerpen zoals bouwen in het groen. Schaddelee: 'Dat komt goed over op de doelgroep, maar is minder verrassend dan onze campagne in 2015.'

Uitvoering en bereik

Volgens Schaddelee trekt CU Utrecht naast de christelijke agrariër ook steeds meer - niet per se gelovige - studenten naar zich toe.

'Dierenwelzijn en voedselproductie in combinatie met groen en het boerenbedrijf zijn thema’s waarop wij goed scoren in beide doelgroepen. Dat heeft consequenties voor onze mediamix. We hebben voor traditionele boeren kiezer stevig ingezet op huis-aan-huisbladen en anderzijds op social media met spotjes en animatiefilms. In een van de video’s hebben we laten zien wat CU Utrecht als oppositiepartij in 48 statenvergaderingen heeft bereikt.'

Concreet resultaat tonen loont, zegt Schaddelee: 'De waardering voor die video was bovengemiddeld hoog'.

Volgende keer beter

Helemaal tevreden is Schaddelee niet over de campagne, doordat zijn partij geen echte aandachtstrekker had. Wel denkt hij dat zijn partij (landelijk) een sterke troef in handen heeft voor de lange termijn.

Schaddelee: 'Uit onderzoek blijkt dat veel kiezers CU betrouwbaar vinden. Dat is een belangrijke waarde die je scherp kunt inzetten in een tijd waarin het wantrouwen in de politiek groot is. Het is ook echter een waarde die zich niet snel laat laden. Dus daar zouden we nu mee aan de slag moeten om er bij de Tweede Kamerverkiezingen de vruchten van te plukken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in