Doen zij dat niet, dan worden ze links en rechts ingehaald door User Experience en User Interface ontwerpers. Voor zover dat al niet gebeurt. Het is vijf voor twaalf, en misschien al wel later.
Nog geen drie weken geleden vond de Web Summit 2015 plaats, volgens eigen zeggen ‘the world's greatest tech fest’. Tech fest beschrijft beter wat het is, dan de naam Web Summit. Het gaat niet specifiek over het internet, het gaat over ‘digital’. Het congres bestaat feitelijk uit zo’n 21 verschillende congressen. Over code, content, marketing, design, mode, sport, ‘social’, eten, geld en nog veel meer. Er zijn interviews met ondernemers als Michael Dell van Dell, met internetondernemers als Michael Butterfield van Slack en deze editie sloot af met de inspirerende Ed Catmull van Pixar. Er zijn volop presentaties van experts, visionairs en succesvolle startups. En de grote techbedrijven als Facebook, Twitter en Pinterest schetsen hoe zij de toekomst zien.
Web Summit begon 5 jaar geleden in Dublin met een paar honderd bezoekers en is razensnel uitgegroeid tot een event met zo’n 42.000 bezoekers. 42.000! Dat zegt iets over de relevantie.
Ik wist niet dat de Web Summit bestond. Op zoek naar een nieuwe webpartner voor een klant realiseerde ik me dat de wereld van het web zich razendsnel ontwikkelt en dat ik niet goed wist waar ik het zoeken moest. Op mijn zoektocht werd ik gewezen op de summit. Ik besloot te gaan kijken, in de hoop een antwoord te krijgen op mijn vragen. Wat brengt de digitale wereld ons? Hoe zien de bedrijven die het kunnen weten de toekomst? En wat heeft dat voor effect op de wereld van ontwerp en communicatie?
Het was interessant om te zien dat vrijwel elke presentatie ging over inzichten in gebruikers, interactie met die gebruikers en het creëren van waardevolle gebruikservaringen. Gebruiksonderzoek, customer journeys en gebruikersdata als basis voor hele gerichte communicatie met klanten en andere stakeholders.
Het was misschien nog wel interessanter om te horen hoe vaak men op het podium het belang schetste van de juiste mensen, het juiste team en de beste managementstijl. Alles om ervoor te zorgen dat medewerkers de ruimte krijgen om creatief en innovatief te zijn. Voor wie het boek van Ed Catmull, Creativity Inc., nog niet gelezen heeft: doen!
Ik vond het verbazingwekkend om te horen hoe vaak het over design, design thinking en service design thinking ging. Niet specifiek door ontwerpers en zonder dat die termen werden gebruikt.
Maar ik werd het meest getroffen door het besef hoe ongelofelijk groot de kloof is tussen de wereld van het digitale ontwerp en het grafische en communicatieontwerp.
Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design) concludeerde onlangs op Adformatie.nl dat het merendeel van de Nederlandse Red Dot Awards dit jaar zijn gewonnen door digital design. Ik heb het niet gecontroleerd, maar hij heeft vast gelijk.
Tom de Bruyne van Sue Amsterdam schrijft in een scherpe column in Tijdschrift voor Marketing deze maand: ‘Creatief vakmanschap in de beïnvloedingsindustrie gaat om de delicate evenwichtsoefening vinden tussen impact, verleiding, overtuiging en conversie. Je bent gek als je nieuwe technieken daarbij niet omarmt.’
En op de vraag die Bynder Brand Portal afgelopen vrijdag stelde aan Tom Dorresteijn van Studio Dumbar: ‘Wat is de grootste uitdaging waar merken vandaag voor staan?’, antwoordde hij: ‘Integrating digital.’ En zijn advies aan professionals die zich met merken bezig houden: ‘Be at the forefront of digital integration.’ En: ‘Being too late can be fatal.’
Ze hebben alledrie hartstikke gelijk. Ik was enorm onder de indruk van wat ik zag op Web Summit. Het ondernemerschap, de creativiteit, de relevantie, de zelfverzekerdheid. De drive, de energie, de dynamiek. Grafisch ontwerpers moeten aan de bak. En snel ook.
------
Ik heb vooral het centrale podium bezocht en de podia voor marketing, content en design.
Web Summit 2016 vindt plaats van 7 t/m 10 november 2016 in Lissabon.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!