Volgens onderzoek van A.T. Kearney verdubbelt de omzet van fitnessarmbanden, smartwatches, slimme sportkleding en bewegings-apps in 2020 in Europa naar 4 miljard dollar. Wereldwijd voorspellen de onderzoekers een volume van 18 miljard dollar.
De groei komt voornamelijk door de zucht van consumenten naar producten waarmee je zelf je gezondheid en welzijn kunt monitoren. Naast hartslagmeters en andere sportdata zijn mensen ook geïnteresseerd in apps die bijvoorbeeld je voeding of het aantal slaapuren bijhouden.
De markt is groot: veel sport- en technologiemerken verdienen inmiddels een leuke boterham aan wearable producten. De meeste merken missen volgens de onderzoekers echter nog een goede digitale strategie om echt goed aan de wearables te kunnen verdienen. Zo kunnen de verkregen data uit wearables nog veel beter geanalyseerd kunnen worden, bijvoorbeeld om trainingsprogramma’s echt persoonlijk te maken.
A.T Kearney adviseert sportmerken ook om slimme samenwerkingen op te zoeken, om zo nog meer marktandeel te verkrijgen. Bijvoorbeeld met bedrijven die augmented en virtual reality-toepassingen aanbieden. Of in het geval van Adidas, speciale trainingsprogramma's met hulp van topvoetbalclubs.
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderzoeksresultaten.