#EveryoneSpeaksFood
Creatie: 1m ss ng p eces, Google
Je wilt eten bestellen, maar begrijpt geen woord van de kaart en de bediening. Als je wel eens verre reizen maakt heb je dit ongetwijfeld wel eens meegemaakt. Waar je een paar jaar geleden dan maar een gokje waagde, naar het bord van een local een paar tafels verderop wees of het een paar deuren verderop probeerde, open je nu gewoon de Google Translate app en bestel je (of ontwijk je) moeiteloos de lokale specialiteit.
Met #EveryoneSpeaksFood viert Google het tienjarig bestaan van de vertaal app. Vijf avonden achter elkaar werden verschillende talen en cuisines samengebracht in een pop-up restaurant in New York. Achttien internationale top chefs werkten samen aan een experimenteel menu met gerechten van over de hele wereld. De menu’s waren geprint in Turks, Indonesisch, Frans en Spaans en er werd geserveerd door obers uit alle windstreken. Met behulp van de Google Translate app op hun smartphone konden gasten de menu’s vertalen en bij de bediening bestellen.
Een mooie product demo, die benadrukt dat Google Translate mensen van verschillende culturen en achtergronden dichter bij elkaar kan brengen, net zoals eten dat kan.
#EveryoneSpeaksFood: a Google Translate Pop-Up Restaurant
Cassius - The Missing
Creatie: Iconoclast
Na tien jaar lang weinig van het Franse producers duo Cassius te hebben gehoord werd onlangs de release van een nieuw album aangekondigd. Een van de tracks van het album werd een paar weken geleden al naar buiten gebracht. En daar hoort natuurlijk een video bij.
Het vrolijke liefdesliedje The Missing wordt ondersteund door een interactieve film met daarin een hele rits gepassioneerde zoenscènes. Kijkers kunnen gedurende de film de hoofdpersonen kiezen door op de acteurs in de video te klikken. Terwijl de scene door blijft lopen switcht de video dan naadloos naar een andere acteur. Doordat er twintig verschillende acteurs zijn gebruikt kun je eindeloos blijven klikken en een heleboel bijzondere of grappige combinaties vinden.
Maar er is ook een diepere laag. Die gaat volgens Cassius over een wereld zonder oordelen, waar iedereen zichzelf kan zijn en zonder problemen kan zoenen met wie hij of zij wil. Een morele boodschap, die door zijn vrolijke verpakking echter niet belerend voelt.
Polluted lookbook
Creatie: Fred&Farid
Lookbooks van modemerken zijn over het algemeen weinigzeggend. Ze tonen de collectie en wat lifestyle beelden, maar daar houdt het een beetje op. Twee weken geleden werd Diesels Responsive lookbook door Fred&Farid echter FWA of the Day. In dit online lookbook wordt de bewegingsvrijheid van Diesels nieuwe Joggjeans collectie gedemonstreerd door iedere keer als je je venstergrootte aanpast een nieuwe pose van het model te laten zien die precies in je venster past, hoe klein je deze ook maakt.
Ook deze week laat Fred&Farid zien dat lookbooks niet saai hoeven te zijn. Voor de lancering van de nieuwe lijn city smart kleding van het Chinese modemerk ME&CITY maakten ze een interactieve mobiele site waarin de fotografie zich aanpast aan de lokale mate van luchtvervuiling. Want: luchtvervuiling is een groot probleem in China maar steeds minder Chinezen lijken hierbij stil te staan, aldus het bureau.
Bekijk je het Polluted lookbook op een dag en plaats met veel smog, dan zie je minder van de foto’s dan op een dag en locatie met relatief schone lucht. De site werkt zeker niet optimaal, maar het idee om realtime data te gebruiken om content op aan te passen is interessant en een heel stuk spannender dan de inhoud van een standaard lookbook.
Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en jurylid bij the FWA. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete FWA inzendingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!