De levensloop van producten wordt steeds korter. Een product zit binnen een paar maanden op zijn top qua groei en omzet en is een paar maanden later al weer op zijn retour. Innovatie wordt hierdoor steeds moeilijker. Er is nauwelijks tijd om feedback van klanten te vragen en die te verwerken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Sterker nog, tegen de tijd dat je precies hebt gemaakt waar de klant om vroeg, wil de klant al weer iets nieuws. Steeds een stap vooruitdenken dus, dat is makkelijk gezegd, maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Begrijp wat er speelt bij je klanten
Een Research Community heeft als groot voordeel dat het een heel flexibel instrument is. Het onderzoek volgt het ritme van de organisatie en past zich daarop aan. Uit de community komt gestructureerde data die je direct gebruikt om je product al tijdens de ontwikkeling te verbeteren. We hebben dit al voor verschillende bedrijven gedaan. Voor ABN AMRO bijvoorbeeld en voor Philips. Het handige van deze aanpak is dat je weet dat je product voldoet aan de verwachtingen wanneer je je product bij het grote publiek introduceert.
Doordat er in de community ook veel ongevraagde informatie gegeven wordt in spontane conversaties is het ook mogelijk om bottom up informatie te verzamelen. Deze ongestructureerde data bestuderen we en hierin ontdekken we patronen.
Bijvoorbeeld gespreksonderwerpen die steeds terugkomen of steeds terugkerende vragen van klanten. Die voegen we samen met de trends die we om ons heen zien en informatie die we al in kaart hebben. Bijvoorbeeld interne gegevens, tijdschriften en op basis van social media. Verrijkt met onze marketing expertise krijgen deze patronen een voorspellende waarde: Foresight.
Foresight Streaming stelt bedrijven in staat om hun doelgroep nauwlettend in de gaten te houden.
Foresight Streaming is in het kort:
- Een continue community
- Gebaseerd op spontane conversaties
- We herkennen patronen in de ‘big qualitative data’
- Deze voegen we samen met trends
Om deze methode succesvol te maken zijn er 6 Key Success Factors, die we per onderdeel verder uitleggen:
- Het juiste proces: de perfecte start door goed af te stemmen wie wat doet binnen het onderzoek
- De juiste mensen: zorgen dat je genoeg mensen hebt die bijdragen om voldoende informatie te genereren
- De juiste motivatie: 6 motivatoren
- De juiste big qualitative data: voldoende informatie creëren en daar op de juiste manier mee om gaan
- De juiste klantkennis: geen open deuren, maar komen met nieuwe inzichten
- Stakeholder engagement: zorgen dat stakeholders aan klantzijde worden meegenomen in het onderzoek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!