Veranderende technologie
Qua techniek is er steeds meer mogelijk, wat ervoor zorgt dat ontwikkelingen elkaar versterken en daardoor steeds sneller gaan.Onlangs zat tech- en gadget-kenner Alexander Klöpping bij De Wereld Draait Door om te vertellen over de Echo van Amazon. Deze slimme speakers zijn ‘the next big thing’ op technologiegebied.
Als je een paar jaar geleden had gezegd: “Hoe groot is de kans dat jij een apparaat in je huis zet, waar acht microfoons in zitten, die de hele tijd luisteren naar alles wat je zegt. En o ja, als je het ding iets vraagt, dan geeft -ie antwoord.” Dan had je waarschijnlijk gelachen. Ab-so-luut geen denken aan dat zo’n apparaat jouw huis in komt.
Toch vechten alle tech giganten (Google, Facebook, Amazon) elkaar de tent uit, zodat zij straks dé producent van deze slimme speakers zijn. Omdat ze allemaal in dit product geloven. (En niet voor niets, inmiddels heeft 7% van de Amerikanen de speakers al in huis)
Een product als de Echo is compleet technologisch gedreven. Het wordt ontwikkeld als ‘de nieuwe standaard’. En door zoiets hard de markt op te pushen, blaast het de gevestigde orde omver.
En de Echo is dus geproduceerd door Amazon. Oorspronkelijk een webwinkel. Maar doordat Amazon zo’n enorm bereik heeft, het kapitaal heeft en zo bekend is, kunnen zij het zich permitteren om ook bezig te zijn met een productinnovatie die ver van hun ‘core’ afligt, als de Echo.
Veel bedrijven diversificeren in het type business dat ze doen. Ketenverkorting vindt overal plaats. Het gaat hen er allemaal om dat het bedrijf steeds steviger in de schoenen staan, in staat om sectoren aan elkaar te knopen.
Hoe consumenten omgaan met jouw producten/diensten verandert
Mensen stellen meer eisen, omdat ze meer weten en omdat we verbindingen leggen tussen sectoren. Banken ontwikkelen zich snel, digitaliseren steeds meer (internetbankieren, betaalapps, etc). en dat heeft invloed op het verwachtingsmanagement van consumenten, ook voor andere organisaties. Consumenten linken namelijk de digitalisering van banken ook aan andere digitale bedrijven en organisaties.Bijvoorbeeld aan de Overheid, die vanuit de business gezien niet met banken te maken hebben. Een ander voorbeeld is de enorme aandacht voor en focus op gezondheid en vitaliteit. Gezondheid wordt steeds belangrijker, zitten is het nieuwe roken, sporten wordt belangrijker, maar niet alleen sporten zelf. Doordat er meer aandacht is voor sporten, ontstaat er ook meer aandacht voor gezond eten. En moeten andere sectoren hier ook op inspelen. Denk maar aan de producten uit de supermarkt. Ook hier staat gezondheid steeds meer voorop.
Communicatie gaat steeds sneller en staat meer met elkaar in verbinding
Sociale beïnvloeding is sterker dan ooit. Door social media en platform als Peerby en Tripadvisor staan we veel meer in verbinding met elkaar en worden we makkelijker beïnvloedt door de mening van meer mensen.Een restaurant of hotel kan door een vakkundige jury worden beoordeeld met vijf sterren. Maar als jij op een beoordelingswebsite leest dat iemand een 6 geeft, dan stel je toch je mening bij.
Noodzaak voor Foresight
Het is niet voldoende om te focussen op het hier en nu. Als je als bedrijf reageert op wat je vandaag ziet gebeuren, dan ga je niet snel genoeg. Je moet vooruitlopen. Foresight geeft je inzicht in alle factoren die de toekomst van jouw bedrijf beïnvloeden. Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Foresight Streaming is er eentje, maar ook Foresight Modelling.
Wil je meer weten over Foresight?
Download dan hier onze gratis whitepaper Het belang van Foresight, Toekomstgerichte marketing en innovatie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!