Het glas bij de communicatiemensen van FrieslandCampina is altijd halfvol. Er gaan 174 arbeidsplaatsen verloren, maar de afdeling communicatie van FrieslandCampina laat vooral weten dat het investeert in vernieuwing.
Met ronkende zinnen als ‘FrieslandCampina werkt aan het versterken van haar merkposities door het versnellen van innovaties’ wordt de reorganisatie aangekondigd.
Mislukte truc
Dat is natuurlijk een bekende truc, het vervelende nieuws wegstoppen onder een mooi laagje chroom. En het helpt niet. Alle media openden met het nieuws van het banenverlies, ondanks dat FrieslandCampina zo’n blije vernieuwingsboodschap had.
Toch is het erg pijnlijk allemaal, vooral voor de mensen om wie het gaat. Je zal maar net te horen hebben gekregen dat je baan wordt weg-geïnnoveerd.
Weinig warms
Op warme woorden van Cees ’t Hart, ceo Koninklijke FrieslandCampina, hoeven de medewerkers ook niet te rekenen. Hij komt in het persbericht aan het woord zonder een woord te reppen over de gevolgen voor zijn mensen. Hij vertelt hoe goed het in Azië gaat. ‘Daar investeren we volop.’ Oké, in een aantal Europese landen gaat het minder, zegt hij: ‘Het verbeteren van de efficiency en het versnellen van de innovatie van merkproducten staan dan ook centraal in onze aanpak in Europa’
Dat dit ‘helaas’ gevolgen voor de medewerkers heeft, zegt hij niet. Dat mag Bas van den Berg, managing director FrieslandCampina Branded Netherlands/Belgium, vertellen: ‘Wij willen de kosten verlagen en tegelijkertijd investeren in onze merken voor de Europese thuismarkt.’
Ondersteunen
Uiteraard zal FrieslandCampina zich bekommeren om de mensen die hun baan verliezen. ‘We zien het als onze verantwoordelijkheid hen te ondersteunen bij het zoeken naar een nieuwe functie binnen of buiten FrieslandCampina’, besluit het persbericht
Maar ondertussen laat het een heel andere indruk achter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!