Eneco heeft een nieuwe campagne. 'We doen het nu' moet de doelgroep enthousiasmeren om 'vandaag de volgende duurzame stap te zetten.' De pay-off (van de hand van bureau Publicis) past volgens het energiebedrijf bij zijn ambitie om in 2035 volledig klimaatneutraal te zijn, 'zowel met onze eigen activiteiten als in de levering van energie aan klanten'.
Dat is een nobel streven, ware het niet dat 'We doen het nu' verdacht veel lijkt op 'ASR doet het' en 'Dit is de tijd van doen', de pay-offs die verzekeringsbedrijf ASR al sinds 2016 bezigt.
‘Had even gebeld’
Een gevalletje 'Beter goed gejat dan slecht verzonnen'? Frank Jockin van TheMerge, het bureau dat de 'doen'-pay-off van ASR zes jaar terug introduceerde, is op z'n zachtst gezegd verbaasd, maar bekijkt de zaak 'van de humoristische en commerciële kant'. 'Eneco had ook even kunnen bellen, dan hadden wij de campagne voor ze gemaakt.'
ASR en TheMerge hebben besloten te reageren via social media. Bekijk de reactie op LinkedIn hier. Eneco reageert sportief op Twitter. 'We doen het samen!', aldus het energiebedrijf.
Hella de Weger, marketingdirecteur ASR, vindt dat je 'hier boven moet staan'. 'Dat een duurzaam bedrijf als Eneco nu iets doet dat lijkt op wat wij doen, is gewoon een groot compliment. En even een knipoogje naar je collega-marketeers moet kunnen, toch?'
Overigens heeft de Eneco-commercial óók veel gelijkenis met die van Google Pixel. De Weger: 'Zo zie je maar weer, je kunt als merk nooit helemaal origineel zijn. Je lijkt altijd ergens op.'
Bekijk de bewuste campagne van Eneco hieronder:
Niet voor het eerst
Kopieergedrag in reclame, het komt vaker voor. Zo volgen de retailers met hun ‘unieke fashioncollectie’ elkaar nog altijd in rap tempo op, had Pampers stiekem bij Zwitsal afgekeken en had NLE er weinig problemen mee Apple te kopiëren.