Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken houdt kater over aan tonen oversized bierglas

Het megabierglas dat de winnaar van de 56ste Amstel Gold Race op het podium vasthield was een behoorlijk maatje te groot volgens de RCC.
Winnaar Amstel Gold race op podium met gigaglas bier
Michal Kwiatkowski met megaglas bier
Winnaar Amstel Gold race op podium met gigaglas bier
Michal Kwiatkowski met megaglas bier

Bierbrouwer Heineken heeft de regels van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken overtreden door tijdens de podiumceremonie van de Amstel Gold Race van afgelopen voorjaar de winnaars als trofee een enorm groot bierglas voorzien van het Amstelbierlogo te geven. De Reclame Code Commissie (RCC) kwam tot haar uitspraak naar aanleiding van een klacht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP.

related partner content for mobile comes here

Enorm groot bierglas

De regels van de Reclamecode zijn dat een alcoholproducent geen reclame mag maken door een drankglas te tonen dat groter is dan tweemaal het standaardglas. Tonen van enorm grote drinkglazen wordt opgevat als het in beeld brengen van overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie. Het bierglas dat de winnaar van de 56ste Amstel Gold Race, Michał Kwiatkowski, kreeg was aanmerkelijk groter dan twee standaardglazen.

Reactie Heineken

In reactie op de klacht van STAP heeft Heineken inmiddels laten weten dat zij bij de volgende editie van de Amstel Gold Race de winnaars niet meer als trofee een enorm groot glas met het Amstel-logo zal geven.

STAP heeft de klacht bij de RCC ingediend omdat zij zich zorgen maakt over het feit dat Nederlandse bierbrouwers veel vaker dan vroeger sportcompetities actief sponsoren en tijdens sportevenementen ook uitgebreid merkreclame voor bier maken. 

Volgens het instituut is het doel van sportsponsoring en sportmarketing een hogere merkbekendheid en een sterker merkimago. En wijst onderzoek uit dat deze zaken leiden tot een hogere consumptie van het betreffende product, met name ook bij jongeren. 

STAP kan tevreden zijn over de uitspraak van de RCC, maar hangt de vlag pas echt uit als er een volledig verbod komt op alcoholreclame bij sportevenementen en op sportsponsoring door alcoholproducenten. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in