Dat blijkt uit een evaluatie onder 505 Nederlanders van de campagne door Trendbox.
Meer begrip
90 procent van de Nederlanders zegt de campagne rondom de Hulpverleners te kennen, de campagne wordt gewaardeerd met een 8,0 en de campagne wordt duidelijk, geloofwaardig, relevant, aansprekend en een eye-opener gevonden.
De campagne ‘Hulpverleners’ zorgde ervoor dat er meer begrip is voor de mogelijke impact van geweld op hulpverleners en leidde tot meer respect voor deze doelgroep.
Afschrikken
Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek het voornemen om in te grijpen en de durf om in te grijpen, drastisch is gedaald. Vóór de campagne zegt 32 procent niet zo gauw durft in te grijpen bij geweld tegen hulpverleners. Na de campagne is dat 39 procent. ‘Niet weten hoe je dat zou moeten doen’, stijgt van 33 procent (voor) naar 41 procent (na de campagne). Kennelijk schrikken de beelden en teksten de consument behoorlijk af, aldus Trendbox, en laten mensen ingrijpen liever over aan anderen.’
Effecten
Of de campagne daadwerkelijk effect heeft gehad op het aantal mishandelingen van hulpverleners, is volgens Ruurd Hielkema van Trendbox nu nog niet te zeggen.
Tolerantie onder maat
De resultaten van de Sire-campagne ‘Tolerantie’ daarentegen komen niet in de buurt bij de resultaten van de zes meest recente Sire-campagnes, noch wat betreft bekendheid noch als het gaat om waardering. Het bereik van de campagne kwam uit op 71 procent, en de waardering was gemiddeld 6,5. 71 procent vond de campagne duidelijk, 30 procent zegt zich door de campagne beter te realiseren wat het belang van tolerantie in Nederland is, 23 procent meent dat de campagne iets heeft losgemaakt in de maatschappij.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!