Edelman stopt met Amerikaanse olielobby, maar geeft dubbele boodschap af

Bureau verzelfstandigt dochter Blue Advertising

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

&;s Werelds grootste zelfstandige pr-bureau Edelman heeft de banden met de Amerikaanse olielobby doorgesneden. Dat melden en ;s-american-petroleum-institute-assignment-set-to-end">Holmes Report.

Het contract met het American Petroleum Institute leverde Edelman 327 miljoen dollar omzet op, hoewel het grootste deel daarvan bestemd was voor mediabesteding voor advertentiecampagnes. De olieindustrie was in 2010 zelfs goed voor 10 procent van Edelmans omzet. 

Niet onder eigen naam

Edelman geeft wel een dubbele boodschap af. Het lijkt erop dat de keuze van Edelman niet betekent dat het pr-concern dit soort werk op ethische gronden afwijst. Het wil alleen niet meer dat het onder eigen naam gebeurt. Edelman verzelfstandigt daarvoor Blue Advertising, nu nog een dochteronderneming die het werk voor de oliesector verricht.

Oliepijpleiding

De relatie met de olieindustrie en Edelman ligt gevoelig. Vorig jaar die Greenpeace in Canada op zijn site publiceerde over een uiterst agressieve campagnestrategie van het pr-bureau om de weerstand tegen de aanleg van een oliepijpleiding weg te nemen. Dit leidde tot veel verontwaardiging, waarna opdrachtgever TransCanada tot overging

Klimaatsceptici

Ook kwam Edelman in opspraak omdat het bij een onderzoek van The Guardian aanvankelijk aangaf ethisch gezien ook te werken voor groepen of mensen die de klimaatverandering ontkennen. Later kwam het daarop terug  onder grote publieke druk. Het kostte de voorman van Edelman in de VS wel .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie