Edelman is een de opdracht voor de aanleg van een project voor een oliepijp in Canada kwijtgeraakt na een controverse over een voorgestelde communicatiestrategie. Deze lekte uit en werd door Greenpeace online gezet. De plannen leidden tot publieke verontwaardiging over de middelen die Edelman propageerde.
Agressieve politiek
De campagnestrategie heeft in de woorden van Edelman wortels in de agressieve politieke gevechten in de VS. In het document adviseert het bureau om het tegenstanders zo moeilijk mogelijk te maken om ze 'af te leiden van hun missie en ze te dwingen om hun middelen anders in te zetten’. Edelman wilde daarvoor zogenaamd onafhankelijke derden inzetten om de woordvoering te doen ‘als TransCanada dat niet kan’, het omstreden astroturfing. Ook bepleitte het diepgaand onderzoek naar de tegenstanders.
Ophef leidde af
Toch zijn het niet zozeer de plannen zelf die tot ontbinding van het contract hebben geleid. De ophef over de communicatiestrategie heeft echter de aandacht te veel afgeleid van het project zelf, laat TransCanada weten in een statement:
‘Berichten in de media scheppen ten onrechte het beeld dat TransCanada's communicatiepraktijken onaanvaardbaar zijn’, aldus het bedrijf. ‘Het gesprek over energie-Oosten is veranderd in een discussie over de keuze van ons bureau. We moeten terug naar een dialoog over het project zelf.’
TransCanada liet eerder al weten dat het niet aan astroturfing doet maar transparant de mening van voorstanders over het voetlicht brengt. Het schrijft ook dat het niet alle plannen van Edelman heeft overgenomen.
Ethisch
Edelman zelf laat in een verklaring weten begrip te hebben voor het ontbinden van het contract, iets wat beide partijen ‘gezamenlijk’ zijn overeengekomen. Maar het blijft zijn aanbevelingen verdedigen: ‘We stand by our strategy. It was both ethical and moral, and any suggestion to the contrary is untrue’.