Dat betekent een gemiddelde daling van 8,1 procent (weekbladen, maandbladen en alle overige verschijningsfrequenties zijn samengenomen). Dat blijkt uit de vrijdag beschikbaar gekomen rapportage van Hoi over 2013. Het gaat hier uitsluitend om papieren oplage. De door Hoi geregistreerde digitale oplage van betaalde tijdschriften is nog marginaal. Deze groeide van nul in 2012 naar 252 duizend in 2013 (‘digitaal totaal’).
Donald Duck
De titels van de grootste uitgever van betaalde publiekstijdschriften in Nederland, Sanoma, dalen gemiddeld met 8,6 procent: van 3,4 naar 3,1 miljoen exemplaren. Van de 59 door Hoi geregistreerde Sanoma-titels waren er vijf stijgers in 2013: Flow, Helden, Pro Cycling, Vorsten en Kek Mama. Ook de introducties Know How, Fashionista en Fab leverden Sanoma in 2013 oplagegroei op. De laatstgenoemde titel werd in oktober 2013 stopgezet. De overige titels daalden in oplage en dat levert een verlies van 292 duizend exemplaren op. Vlaggenschepen Libelle, Margriet en Donald Duck raakten respectievelijk 27, 17 en 27 duizend oplage kwijt. Verder hadden onder meer Grazia (-17 procent), Flair (-23 procent) en Nieuwe Revu (-27 procent) een zwaar jaar.
Glossy stopgezet
Audax laat een vergelijkbare relatieve daling zien: -8,4 procent. De gemiddelde oplage (inclusief Party) daalt van 748 naar 685 duizend exemplaren. De scherpste daler bij Audax was vrouwenblad Glossy dat 18 procent moest toegeven. In november werd aangekondigd dat de titel werd stopgezet. De opinietitel HP/De Tijd, die medio 2012 van tweewekelijks naar maandelijks ging, steeg met 21 procent naar een oplage van 26 duizend stuks.
Vrij Nederland en J/M
De oplage van alle titels die vallen onder WPG Uitgevers (inclusief Happinez en Voetbal International), dalen van 655 naar 610 duizend (-6,9 procent). Het inmiddels aan Mama Media Group verkochte opvoedmagazine J/M daalde relatief het sterkst (-17 procent), maar ook Voetbal International (-9,4 procent) en Vrij Nederland (-12,8 procent) moesten een veer laten. Het opinietijdschrift kende in 2013 een oplage van 36 duizend exemplaren.
Vogue groeit
G+J Uitgevers volgt WPG Uitgevers – wat oplage betreft - op de voet. Het daalde van 653 naar 609 duizend oplage, een daling van 6,8 procent. De scherpste dalers bij G+J waren National Geographic Magazine (-9,4 procent) en Glamour (-12,7 procent). JAN Magazine doet het relatief goed met een bescheiden daling van 2 procent naar 59 duizend oplage en Vogue stijgt met 5 procent naar 61 duizend exemplaren.
Red, Cosmopolitan, Esquire
Hearst Magazines Netherlands doet het – afgezet tegen het marktgemiddelde – goed. Het daalt van 460 naar een oplage van 451 duizend. Dat is 2 procent in de min. Elle Eten maakte wel een forse oplageduik: van 61 naar 50 duizend stuks (-19 procent). Maar Cosmopolitan, Elle Decoration, Esquire, Safe en Red noteerden een groei in de oplage. Laatstgenoemde titel wordt overigens stopgezet, omdat deze het niet goed genoeg doet op de advertentiemarkt.
Mercurs
Het magazine Linda, uitgegeven door Mood for Magazines (deels eigendom van Sanoma), wist wederom een oplagestijging te verwezenlijken: van 199 naar 201 duizend exemplaren. Het magazine werd in december uitgeroepen tot tijdschrift van het jaar.
Kampioen
ANWB Media is oplagetechnisch de grootste uitgever van betaalde publiekstijdschriften, als uitgever van ledentijdschrift Kampioen. Die titel kende in 2013 een oplage van 3,5 miljoen exemplaren, min of meer hetzelfde als het jaar ervoor. ANWB Media meldde vorig jaar oktober dat producten die niet van strategisch belang zijn, of niet of onvoldoende renderen, niet zullen worden gecontinueerd. In april werd de verkoop van Buitenleven en Toeractief aan BCM gemeld.
RTV-bladen
De RTV-bladen, onder meer uitgegeven door Bindinc, Veronica Uitgeverij en Hilversumse Media Compagnie, daalden in 2013 met 8,7 procent. In 2012 ging het nog om 3,0 miljoen exemplaren, vorig jaar 2,7 miljoen. Veronica Magazine daalde het hardst: van 697 naar 588 duizend stuks. De categorie had ook een introductie te vieren. Max Magazines verschijnt in de Hoi-kolommen met een oplage van 42 duizend.
Vrouwenbladen
De vrouwenbladen als geheel daalden in oplage van 2,5 naar 2,3 miljoen exemplaren. Dat is een daling die net iets minder is dan het marktgemiddelde: -7,6 procent.
Woon/Tuin/DHZ
De gezinsbladen deden het minder goed. Die categorie ging van 5,1 naar 4,6 miljoen exemplaren. Dat is ruim een tiende minder dan een jaar eerder. De woon/tuin en dhz-bladen deden het beter. De oplage in die categorie daalde met ‘slechts’ 3,9 procent: avn 1,94 naar 1,87 miljoen stuks.