Veilig Verkeer Nederland en de drankenindustrie gaan nog zeker drie jaar door met 'Bob'.
In 2001 werd de slogan ‘hij is vanavond de bob’ - een concept dat was overgewaaid uit België - in het leven geroepen. De 'Bewust Onbeschonken Bestuurder' bleek het ook in Nederland heel goed te doen. Het markeerde het begin van de Bob-campagnes tegen alochol in het verkeer.
Volgens het Ministerie van Veiligheid en Justitie wist 70 procent van het Nederlandse publiek na de eerste campagne al wie Bob was en waar hij voor stond. Toch wordt er ruim tien jaar later nog steeds twee keer per jaar campagne gevoerd. Niet omdat de boodschap niet blijft hangen, maar omdat de campagne volgens de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) levens redt. Zo zijn volgens STIVA vanaf het begin van de Bob-campagne het aantal drankrijders en, nog belangrijker, het aantal slachtoffers als gevolg van alcohol in het verkeer sterk teruggelopen. Was er in 2000 nog sprake van 200 dodelijke slachtoffers, in 2013 is dit aantal gehalveerd.
Adformatie zette de leukste Bob-commercials op een rijtje:
Je bent top Bob (2008 - 2009)
Roorda Reclamebureau
Laat Bob maar blazen (2009)
Roorda Reclamebureau
Bedankt Bob (2009)
Roorda Reclamebureau
Bob, daar kun je mee thuiskomen
100% Bob, 0% op (2010)
Bob. Ook als je op visite gaat (2012)
N=5
Bob jij of Bob ik? (2001)
Postbus 51
Bob jij of Bob ik? (2001)
Bob jij of Bob ik? (2001)
Postbus 51
Bob jij of Bob ik? (2001)