Google is het merk met de beste reputatie op mvo-gebied, kort gevolgd door Microsoft en Walt Disney. Dat blijkt uit een groot onderzoek van het Reputation Institute in 15 landen wereldwijd.
Google dankt zijn verkiezing aan zijn reputatie als goed werkgever en als milieuvriendelijk bedrijf. Zo zijn de datacentra van Google 50% zuiniger dan gemiddeld in de markt, en het steekt jaarlijks een miljard dollar in ‘renewable’ energieprojecten.
Philips
Microsoft scoort vooral goed in de categorie Governance, terwijl Walt Disney het in de mogen van het internationale publiek het ‘maatschappelijkste’ merk is. Philips is het eerste Nederlandse bedrijf op een gedeelde 13e plaats.
Vergevingsgezinder
Volgens de onderzoekers van het Reputation Intitute blijkt uit het onderzoek dat merken er goed aan doen mvo en duurzaamheid in te bedden in in de strategie en operaties.
Consumenten kopen eerder van bedrijven met een goede mvo-reputatie, bevelen die eerder aan en zijn vergevingsgezinder als ze een fout maken.
De gegevens zijn gebaseerd op onderzoek van 15 markten wereldwijd (Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Japan, Mexico, Rusland, Zuid-Korea, Spanje, UK, USA).