Premium

Dit gebeurt er als je de persvoorlichting aan een amateur overlaat

Adoptiebureaus eisen dat journalisten persverklaring integraal gebruiken en citeren

Communicatie is een vak. Dat wisten we natuurlijk al, maar zo nu en dan komen daar pijnlijke voorbeelden van naar boven. 

Bij de Nederlandse adoptiebureaus bijvoorbeeld, die begin november met een nogal onwelgevallig advies over interlandelijke adoptie te maken kregen door de Raad voor Sanctietoepassing en Jeugdbescherming. Hulp bieden in het land van herkomst is een beter middel om kinderen te beschermen dan adoptie naar Nederland, schrijft die in een rapport aan staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie.

Bijzondere noot

De adoptieverenigingen kwamen direct met een gezamenlijk statement naar buiten met een wel erg bijzondere noot vooraf: ‘Deze verklaring – uitgezonderd de voetnoot – mag alleen en uitsluitend integraal gebruikt en geciteerd worden.’

Pardon? ‘Dit onderwerp leent zich niet voor quotes’, zegt Sanne Buursink, woordvoerder van de adoptiebureaus en zelf voorzitter van A New Way. ‘We zien dat journalisten knippen in verklaringen en die uit hun context gebruiken. We willen niet dat dit gebeurt. Het zijn mijn zinnen, die kan een ander zich niet zomaar toe-eigenen.’

Brandpunt

Buursink stelt dat de adoptieverenigingen behoedzaam naar buiten treden gezien de ‘gevoeligheid van het onderwerp’, maar dat journalistieke programma’s zich daar weinig van aantrekken.

Ze noemt Brandpunt als voorbeeld. Het actualiteitenprogramma kritisch over adoptie en heeft, in de woorden van Buursink, ‘door knip- en plakwerk een adoptiestel beschadigd, en ook de kinderen’.

&;Niet met onze tekst.

Maar het is toch de taak van journalisten om te selecteren? ‘ Nou niet met onze tekst. Media zijn op zoek naar tegenstellingen. Dan zetten ze twee voor- en tegenstanders tegenover elkaar. Dat is belachelijk, want het suggereert dat de helft tegenstander is van adoptie. Dat is helemaal niet zo.’

Minder discussie graag

Dus minderheidsstandpunten moeten minder aan bod komen in de media? Buursink: ‘Nou media moeten minder discussievorm zoeken, want dat zorgt ervoor dat mensen niet hun hele verhaal kunnen vertellen. Dat is voor ons juist belangrijk. Vandaar ook onze eis.’

Het werkt

Wat er gebeurt als media toch stukken uit het communiqué gebruiken, kan Buursink nog niet zeggen. ‘Maar als we vinden dat we juridisch een zaak hebben dat aan te pakken, zullen we dat overwegen.’

Dat is nog niet gebeurd, constateert Buursink tevreden. ‘Het werkt namelijk. We zien dat media onze verklaring nauwelijks hebben overgenomen.’

Buursink vertegenwoordigt de vergunningshouders Vereniging Wereldkinderen, Stichting Kind en Toekomst, de Nederlandse Adoptie Stichting, Meiling en Adoptiestichting A New Way. 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie