De belangrijkste voorwaarde om in het nieuwe omroepbestel opgenomen te worden is volgens het NPO het behalen van 50.000 leden. De leden moeten ieder 5.72 euro betalen en ouder zijn dan 16 jaar. De omroep moet een maatschappelijke, culturele, godsdienstige of geestelijke stroming vertegenwoordigen en iets toevoegen aan het reeds bestaande bestel. Het voorleggen van een inhoudelijk plan aan het Commissariaat voor de Media is op 1 april, waarna het binnen acht weken wordt doorgestuurd naar de minister van OC&W. Plasterk heeft een half jaar de tijd om een beslissing te maken en wellicht (wellicht!) zien we op 1 september 2010 een nieuwe omroep in het bestel.
Lijst aanvragen:
1. Zenit
Zenit is een multiculturele vereniging (ook wel de nieuwe moslim omroep) en wil programma’s maken over persoonlijke verhalen van Palestijnen, over vrouwen in Marokko, familiegeschiedenissen van migranten, en populaire rappers. Ook willen ze Bollywoodfilms vertonen en over de Islam praten.
Waarom wel: weer eens wat anders dan vertrouwde Westers invalshoeken
Waarom niet: multicultele omroep oke, moslim omroep iets minder
Tussenstand aantal leden: onbekend.
2. Popned
Ze zeggen pragmatisch te zijn, maar zijn natuurlijk gewoon hartstikke rechts. Simon Rozendaal (journalist Elsevier) tijdens een 1.5 uur durende radio uitzending van Popned op de EO: “Links is prima, maar vaak onintelligent, ongeïnformeerd en niet kritisch”.
Popned doet niet mee aan politieke correctheid en is het tegengeluid van ‘linkse propaganda waar de Nederlandse kijker dagelijks ongevraagd mee wordt geconfronteerd’.
Waarom wel: potentie tot heftige tv momenten
Waarom niet: Rita Verdonk + Geert Wilders in het kwadraat
Tussenstand leden: 3326
3. Piep!
De omroep stelt dat het leven in harmonie met dieren je gelukkig zou maken. Piep! is letterlijk het geluid van dieren. Programma’s zullen dus gaan over (jawel) dieren en natuur. Of ik hierbij moet denken aan een programma over het geluid van een koe of de redding van de Oerang Oetang is niet geheel duidelijk.
Waarom wel: dieren zijn lief!
Waarom niet: piep? Is het een kuiken of een muis? Klinkt als een hoog kinderboerderij-gehalte
Tussenstand leden: meer dan 10.000
4. Powned
Nieuws, opinie, sartire en entertainment. Powned is onderdeel van de weblog Geenstijl en Telegraaf Mediagroep. De doelgroep is de cynische generatie die mee wil doen aan discussies in plaats van te luisteren.
Waarom wel: rebels en eigengereid (of was dat niet BNN?)
Waarom niet: Geenstijl.tv teert nog steeds op dat ‘ene’ moment waarin Vogelaar met haar mond vol tanden stond. Gefeliciteerd! Maar is dit nu het enige wat Powned biedt? Ofwel: wordt Nederland vrolijk van altijd maar onnodig kwetsende tv?
Tussenstand leden: 33.545 leden
5. Wakker Nederland
Telegraaf breidt haar krant uit door ook te strijden voor een plekje in het omroepbestel. Wakker Nederland ‘vertaalt de waarden en normen van de grote groep Nederlanders, die de ruggengraat van de Nederlandse samenleving vormt’.
Waarom wel: iedereen leest wel eens de Telegraaf, dus waarom zappen we niet af en toe langs Wakker Nederland.
Waarom niet: weinig concreet, tuurlijk willen we de ruggengraat van Nederlanders op tv zien, maar we willen iets meer weten Telegraaf: Hoe dan precies?
Tussenstand leden: onbekend maar omdat het leden mag werven uit Telegraaf abonnees lijkt het geen moeilijke klus.
6. Omroep C
Omroep voor kunst en cultuur met een grote C. Met meer live televisie wil de omroep aandacht vragen voor kunstenaars, culturele activiteiten, kunstinstellingen en nationale en internationale culturele evenementen.
Waarom wel: algemeen feit: kunst en cultuur levert een positieve bijdrage aan de persoonlijke, culturele ontwikkeling
Waarom niet: maar zulke programma’s bestaan toch al?
Tussenstand leden: 20.000
7. ZiCo TV
Zichtbare Communicatie voor TeleVisie (ZiCo TV) wil programma’s maken voor doven en slechthorenden. Voorstellen voor programma’s zijn: ‘Raad het Gebaar’, ‘Virtual Matrixx’ (virtuele discotheek), ‘Savant’ (doven met een bijzonder talent) en ‘Ervaar het zelf!’
Waarom wel: Ik hoor niks maar tv kijken kan ik wel!
Waarom niet: wat is het idee achter het maken van radio voor niet-horenden?
Tussenstand leden: onbekend.
8. Vrije Omroep
Spirualiteit, wetenschap, kunst en persoonlijke ontwikkeling. De binnenkant is belangrijker dan de buitenkant. Doelgroep: vrije geesten en ongebonden organisaties.
Waarom wel: innerlijke rust en yoga enzo zal misschien wat zen aanbrengen op de buis en voor de kijkers thuis.
Waarom niet: ik vlieg over de zee, ik zoek het licht...ik fladder...ik ben een spiritueel vonkje...nuchter Nederland is nog niet klaar voor energie stralingen via de tv
Tussenstand leden: 11.000
9. RTV Oranje
365 dagen lang per jaar Koninningedag: dat is RTV Oranje. Nieuws over Hollandse hits en artiesten kleuren het beeld oranje op de buis. Nooit meer wachten op een uitzending van een Hollands festival in Lutjebroek, RTV Oranje bericht dagelijks over Hollandse meezingers.
Waarom wel: we houden van Frans en Jan (én Yolanthe)
Waarom niet: zijn we nou echt nieuwsgierig naar de debuut single van Tina van Beeck?
Tussenstand leden: 20.000
10. SME
Samenwerking Media Entertainment wil een beter beeld creëren voor de Afro gemeenschap in Nederland. De programma’s weerspiegelen een positieve ontwikkeling van de Afro’s waarbij aandacht wordt besteed aan politiek, sport, educatie en entertainment.
Waarom wel: ik hoor Bob Marley, chill sounds en Surinaamse hapjes
Waarom niet: leuk voor omroep Salto, minder interessant voor dorpen in Friesland en Overijssel
Tussenstand leden: onbekend
Dat waren ze dan. De tien. Met het toelaten van een van deze nieuwe omroepen, zou een bestaand omroep het veld moeten ruimen. Volgens Hagoort is er namelijk al versnippering genoeg in het publieke bestel. Bestaande omroepen als Llink en Max liggen onder vuur.
Nog iets meer dan een maand te gaan, Who's next?!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!