De PR Hitlijst 2014 - de communicatiesong van Reint Jan Renes

Welk lied raakt de essentie van het vak het meest?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Communicatie stelt dit jaar de Ultieme PR Hitlijst samen van de 25 songs die de essentie van het pr-vak het beste uitdrukken.

De komende weken plaatsen we dagelijks de favoriete pr-song van bekende vakgenoten. Via onze pagina op  en in reacties verzamelen we suggesties van lezers. Op 30 december wordt de definitieve lijst bekend gemaakt.

Vandaag de ultieme communicatiesong van Reint Jan Renes.

SPACE ODDITY van David Bowie

‘Het was nog lastig kiezen, maar mijn ultieme communicatiesong is toch ‘Space Oddity’ van David Bowie. Eigenlijk mag natuurlijk op geen enkel lijstje David Bowie ontbreken, maar in dit geval is ‘Space Oddity’ een absolute must. Een nummer als metafoor voor de traditionele ‘top down’ en soms wat paternalistische publiekscampagnes van de overheid. Campagnes waarin de overheid van grote afstand probeert contact te leggen (‘Ground Control to Major Tom’), goedbedoelde (maar vaak overbodige) adviezen geeft (‘Take your protein pills and put your helmet on’) en waarbij de burger vaak ondanks alle pogingen niet bereikt wordt (‘Can you hear me Major Tom?’).

‘Volgens mij is er geen mooier nummer dat zo beeldend de afstand tussen zender en ontvanger weergeeft, het onvermogen tot contact voelbaar maakt, en het gebrek aan communicatie verwoordt. En daar waar ik het heb over overheid en burger, kun je natuurlijk ook denken aan leidinggevende en werknemer, of ouder en kind.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie